Ramadhan 2 : Bersyukurlah Kepada Tuhanmu!

26 Julai 2012

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Segala syukur dan puji-pujian kepada Allah, Tuhan semesta alam. Tuhan yang berhak disembah, dipuji dan dicintai.

Kami berlindung kepada Allah dari segala macam kejahatan dan tipu daya Syaitan, dari segala dosa dan noda yang telah kami lakukan.

Selawat dan salam ke atas Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya barang siapa yang diberikan oleh Allah petunjuk, maka tiada siapa yang dapat menyesatkannya dan barang siapa yang disesatkan oleh Allah, maka tiada siapa yang dapat memberikannya petunjuk.

Baca baki entri ini »

Advertisements

Bulan Tanpa Syaitan

4 Ogos 2011

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Tiada kata-kata indah yang layak diucapkan selain ucapan syukur ke atas segala nikmat yang di berikan oleh Allah SWT ke atas diri kita dikala ini.

Dengan izin Allah SWT juga sekali lagi pada tahun ini kita bertemu dan berkesempatan menyambut satu bulan yang di dalamnya penuh dengan kerahmatan, keberkatan dan keampunan iaitu bulan ramadhan al-mubarak.

Apabila tibanya bulan ramadhan, seluruh umat Islam akan menjalani kewajipan ibadah puasa yang merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima.

Baca baki entri ini »


Saya Lupa Nak Siapkan Kerja Rumah

6 Julai 2011

“Kenapa kerja rumah tak siap ni…” Tanya cikgu Syikin kepada Adli.

“Maafkan saya cikgu, saya lupa nak siapkan kerja rumah yang cikgu bagi semalam..” Jawab Adli sambil menundukkan kepalanya.

Cikgu Syikin mula naik angin apabila mendengar alasan yang diberikan oleh Adli tidak munasabah dan tidak wajar sebagai seorang pelajar.

“Sebagai seorang pelajar, kita hendaklah mempunyai sifat tanggungjawab dan menepati janji. Apabila mana-mana cikgu yang menyuruh kamu menyiapkan kerja rumah, kamu mesti siapkan pada tempoh waktu yang ditetapkan. Alasan lupa untuk menyiapkan kerja rumah tidak boleh diterima…” Nasihat cikgu Syikin kepada semua pelajar Tingkatan 3A.

Baca baki entri ini »


Mat Rempit Bertaubat

18 Februari 2011

“bro…aku kesian kat kau…tak payahlah nak merempit lagi…itu perbuatan sia-sia jer…” nasihat karim kepada ahmad.

“ehhh!!!! kau saper nak nasihatkan aku…mak bapak aku pun tak pernah menasihati aku tau…..” jawab ahmad sambil mengambil helmet yang terletak di atas kerusi.

“aku tahu, aku ni cuma kawan kau saja…takde kena mengena dengan kau pun. Tapi sabagai seorang kawan, aku cuma mengingatkan kau saja…kau nak dengar atau tidak, itu terpulang pada diri kaulah….aku taknak kau menyesal dikemudian hari nanti…..”ujar karim.

“adoiiiii kawan aku sorang ni…cakap macam profesor pulak…eh! sebelum kau nasihati aku, kau cermin dulu diri kau tu siapa…kau pun dulu pernah merempit jugakkan….????” kata ahmad dengan nada perli.

Baca baki entri ini »


Tip Belajar Semasa Cuti Sekolah

19 November 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Hari ini merupakan hari terakhir persekolahan bagi sesi 2010. Cuti sekolah tiba lagi!! Murid-murid bersorak riang kerana mereka akan bercuti panjang selama sebulan.

Justeru itu, saya kongsikan bersama adik-adik beberapa tip belajar semasa cuti sekolah agar anda tidak menghabiskan masa cuti dengan melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah dan bermanfaat.

Perlu diingatkan di sini, tip ini sangat berguna kepada pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan penting pada tahun hadapan seperti UPSR, PMR, SPM, STAM dan STPM sebagai persediaan awal sebelum masuknya sesi baru persekolahan.

Baca baki entri ini »


USAH DISESALI LAGI!!!

15 November 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Kalam santai dan ringkas ini khas untuk pelajar-pelajar yang baru saja mendapat result UPSR.

Pertamanya saya ingin mengucapkan tahniah kepada semua pelajar yang berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam UPSR baru-baru ini.

Pelajar yang berjaya pastinya gembira. Huuuh…Berbaloi dengan usaha gigih selama ini. Tak sia-sia belajar 5 jam sehari. Betapa nikmatnya mengecapi kejayaan. Bergunung-ganang pujian telah diterima. Ibu bapa, guru-guru, kawan-kawan hatta seluruh kampung memberi pujian di atas kejayaan anda.

Manakala pelajar yang gagal mendapat keputusan cemerlang pastinya kecewa. Mungkin timbul 1001 penyesalan dalam diri mereka.

Baca baki entri ini »


Amalan Ziarah Penghubung Silaturrahim

14 September 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

  1. Alhamdulillah, kita semua baru sahaja sama-sama merayakan Aidil Fitri dalam suasana yang meriah dan mengembirakan, di samping puasa di bulan Ramadan kita lalui dengan jayanya, mudah-mudahan segala amal ibadah kita di sepanjang Ramadan yang lalu diterima Allah SWT dan kita mengharapkan untuk hidup kita berterusan dalam ketaatan dan keredhaan Allah SWT.

  2. Hari ini 5 Syawal yang mana masih lagi terasa kehangatan suasana hari raya dengan amalan ziarah menziarahi dan kunjung mengunjung antara satu sama lain. Kerana itu, adalah sangat rugi sekiranya kita tidak mengamalkan budaya amalan ziarah menziarahi sesama kita, khususnya saudara kita yang dekat mahupun yang jauh, termasuk menziarahi guru-guru, jiran tetangga, rakan-rakan sepejabat dan sebagainya.

  3. Amalan ziarah amat dituntut dalam Islam dan dikatakan bahawa seseorang Muslim itu tidak sempurna imannya sekiranya ia tidak menghubungkan silaturrahim sesama mereka.     Baca baki entri ini »