Ramadhan : Selamat Berpuasa

25 Jun 2014

marhaban_yaa_ramadhan_by_adipatijulian

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh….

Apa khabar semua…Moga-moga sahabat semua sihat walafiat selalu.

Alhamdulillah marilah kita panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat Ilahi kerana masih diberi kesempatan kepada kita untuk bertemu dengan ramadhan sekali lagi pada tahun ini.

Beberapa hari lagi umat Islam seluruh dunia akan menyambut kedatangan ramadhan yang sangat ditunggu-tunggu oleh orang-orang yang beriman.

Baca baki entri ini »

Advertisements

Ramadhan 2 : Bersyukurlah Kepada Tuhanmu!

26 Julai 2012

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Segala syukur dan puji-pujian kepada Allah, Tuhan semesta alam. Tuhan yang berhak disembah, dipuji dan dicintai.

Kami berlindung kepada Allah dari segala macam kejahatan dan tipu daya Syaitan, dari segala dosa dan noda yang telah kami lakukan.

Selawat dan salam ke atas Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya barang siapa yang diberikan oleh Allah petunjuk, maka tiada siapa yang dapat menyesatkannya dan barang siapa yang disesatkan oleh Allah, maka tiada siapa yang dapat memberikannya petunjuk.

Baca baki entri ini »


Bulan Tanpa Syaitan

4 Ogos 2011

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Tiada kata-kata indah yang layak diucapkan selain ucapan syukur ke atas segala nikmat yang di berikan oleh Allah SWT ke atas diri kita dikala ini.

Dengan izin Allah SWT juga sekali lagi pada tahun ini kita bertemu dan berkesempatan menyambut satu bulan yang di dalamnya penuh dengan kerahmatan, keberkatan dan keampunan iaitu bulan ramadhan al-mubarak.

Apabila tibanya bulan ramadhan, seluruh umat Islam akan menjalani kewajipan ibadah puasa yang merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima.

Baca baki entri ini »


Tarbiyah Ramadhan dan Cermin Diri

24 Ogos 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Alhamdulillah walaupun masa cemburu untuk saya terus menatapi laptop usang ini, namun kesempatan yang diberikan oleh Allah pada ketika ini saya gunakannya sebaik mungkin untuk berbicara bersama anda. Mudah-mudahan bicara kita diberkati dan bermanfaat untuk diri saya, diri anda dan kita semua. Insyaallah!

Ramadhan setiap tahun datang dan pergi. Kedatangannya sangat ditunggu-tunggu oleh mereka yang beriman dan bertaqwa. Malah mereka sangat bergembira apabila datangnya bulan mulia ini. Manakala bagi mereka yang ingkar dengan suruhan Allah kedatangannya sangat merisaukan. Mereka risau kerana tidak boleh makan dan minum lagi pada siang hari dan sebagainya.

Justeru itu, tanyalah pada diri kita. Adakah kita tergolong di dalam golongan mereka yang bergembira dengan kedatangan bulan ramadhan yang mulia ini? Atau sebaliknya. Masing-masing ada jawapannya tersendiri. Biarlah jawapan itu hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Kerana sesungguhnya Allah SWT itu adalah Maha Mengetahui apa yang tersirat di hati sanubari kita. Hanya diri kita dan Allah!!!

Baca baki entri ini »


Ramadhan 1431H : Ujian Allah SWT!

22 Ogos 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH..

Emmm entri kali ni saya nak tulis pasal Afaf. Lama sangat tak tulis pasal dia. Asyik menulis isu-isu yang serius jer…Boring jugak kan….

Oklah buat pengetahuan pengunjung yang budiman, umur Afaf sekarang sudah menjangkau 11 bulan. Sekejap saja rasanya masa berlalu. Kini dia sudah pandai bangun berdiri tanpa bantuan sesiapa pun…Maybe sebulan dua lagi insyaallah dapat berjalan pulak…hahaha…Tak sabar Abi dan Umminya nak tengok Afaf berjalan…Hehehehehe…

Minggu lepas Afaf demam teruk, badannya sangat panas, batuk dan selsema. So saya bawa dia pergi ke poliklinik sarikei. Setelah melihat keadaan Afaf, doktor terus membuat pemeriksaan x-ray dan didapati paru-paru Afaf kotor dan dijangkiti kuman. Masyaallah. Kelu lidah untuk berkata-kata setelah mendengar hasil pemeriksaan doktor itu. Hanya keresahan dan kebimbangan yang menyelubungi hati kami suami isteri.

Baca baki entri ini »


Ramadhan 1431H : Sunat Berbuka Puasa Dengan Kurma

13 Ogos 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Daripada Salman bin Amir Addabbi Assohaabi r.a. daripada Nabi SAW bersabda :

“Jika seseorang daripada kamu berbuka, hendaklah ia berbuka dengan buah kurma. Sekiranya buah kurma tiada, bolehlah ia berbuka dengan air kosong. Sesungguhnya air itu bersih lagi suci.” (Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Hadith di atas menerangkan kepada kita bahawa orang Islam yang berpuasa disunatkan berbuka dengan rutob atau buah kurma atau air biasa jika ketiadaan buah kurma. Inilah tertib atau sunnah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Rutob ialah buah tamar yang telah masak sebelum menjadi tamar kering. Ianya lembut dan manis. Manakala tamar ialah buah kurma yang sudah kering.

Baca baki entri ini »


Ramadhan 1431H : Jadual Imsak Dan Berbuka Puasa

12 Ogos 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Salam ramadhan buat semua pengunjung setia Kalam Abu Musaddad semoga ibadah puasa hari ini mendapat keberkatan dan ganjaran pahala oleh Allah SWT hendaknya.

Kepada kekawan dan sahabat-sahabat yang masih tercari-cari jadual waktu imsak dan berbuka puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia tahun 2010 / 1431, di sini saya kongsikan bersama anda.

Untuk muat turun jadual tersebut, anda boleh klik di sini.

Baca baki entri ini »