Arkib Blog

Ramadhan 2 : Bersyukurlah Kepada Tuhanmu!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Segala syukur dan puji-pujian kepada Allah, Tuhan semesta alam. Tuhan yang berhak disembah, dipuji dan dicintai.

Kami berlindung kepada Allah dari segala macam kejahatan dan tipu daya Syaitan, dari segala dosa dan noda yang telah kami lakukan.

Selawat dan salam ke atas Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya barang siapa yang diberikan oleh Allah petunjuk, maka tiada siapa yang dapat menyesatkannya dan barang siapa yang disesatkan oleh Allah, maka tiada siapa yang dapat memberikannya petunjuk.

Read the rest of this entry

1 Syawal Dirai, Selamat Hari Raya Aidilfitri

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Berbaki dua hari lagi ramadhan akan meninggalkan kita dan pada 1 syawal seluruh umat Islam akan menyambut hari raya aidilfitri setelah sebulan berpuasa.

1 syawal dirai bagi menandakan berakhirnya bulan ramadhan yang mana umat Islam menjalani ibadah puasa dengan tekun dan taqwa. Mudah-mudahan ibadah puasa yang kita jalani selama sebulan dibulan ramadhan dapat meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT.

Sempena Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba, saya sekeluarga mengambil kesempatan mengucapkan “SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI…MAAF ZAHIR DAN BATIN” terutama kepada seluruh ahli keluarga di kampung, seluruh warga pendidik  SK Tanjung Manis,  kepada semua kawan-kawan dan sobat-sobat tidak kira di mana anda berada sama ada di Malaysia, Indonesia dan lain-lain tempat dengan harapan semoga kedatangan syawal pada tahun ini merapatkan lagi hubungan tali silaturrahim antara kita serta memberi seribu makna di dalam kehidupan kita sebagai hamba di muka bumi ini.

Read the rest of this entry

Bulan Tanpa Syaitan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Tiada kata-kata indah yang layak diucapkan selain ucapan syukur ke atas segala nikmat yang di berikan oleh Allah SWT ke atas diri kita dikala ini.

Dengan izin Allah SWT juga sekali lagi pada tahun ini kita bertemu dan berkesempatan menyambut satu bulan yang di dalamnya penuh dengan kerahmatan, keberkatan dan keampunan iaitu bulan ramadhan al-mubarak.

Apabila tibanya bulan ramadhan, seluruh umat Islam akan menjalani kewajipan ibadah puasa yang merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima.

Read the rest of this entry

Mat Rempit Bertaubat

“bro…aku kesian kat kau…tak payahlah nak merempit lagi…itu perbuatan sia-sia jer…” nasihat karim kepada ahmad.

“ehhh!!!! kau saper nak nasihatkan aku…mak bapak aku pun tak pernah menasihati aku tau…..” jawab ahmad sambil mengambil helmet yang terletak di atas kerusi.

“aku tahu, aku ni cuma kawan kau saja…takde kena mengena dengan kau pun. Tapi sabagai seorang kawan, aku cuma mengingatkan kau saja…kau nak dengar atau tidak, itu terpulang pada diri kaulah….aku taknak kau menyesal dikemudian hari nanti…..”ujar karim.

“adoiiiii kawan aku sorang ni…cakap macam profesor pulak…eh! sebelum kau nasihati aku, kau cermin dulu diri kau tu siapa…kau pun dulu pernah merempit jugakkan….????” kata ahmad dengan nada perli.

Read the rest of this entry

Selamat Hari Raya Aidil Adha 1431H

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walilahi al-Hamd

Sempena Aidil Adha kali ini marilah sama-sama kita meningkatkan rasa syukur dan ketaqwaan kepada Sang Pengcipta (Allah) dengan sebenar-benar taqwa. Mudah-mudahan kita menjadi hamaba Allah yang taat kepada perintah-NYA dan meninggalkan segala larangan-NYA.

Kepada Muslimin dan Muslimah, terutamanya ahli keluarga dan sanak saudara yang berada di Kelantan mahupun di Penang, semua warga pendidik khususnya di SK Tanjung Manis, sahabat handai, kawan-kawan dan para pengunjung laman Kalam Abu Musaddad (ibnismail.wordpress.com), saya sekeluarga mengucapkan “SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA…MAAF ZAHIR DAN BATIN”. Taqabballah Minna Wa Minkum.

Read the rest of this entry

Amalan Ziarah Penghubung Silaturrahim

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

  1. Alhamdulillah, kita semua baru sahaja sama-sama merayakan Aidil Fitri dalam suasana yang meriah dan mengembirakan, di samping puasa di bulan Ramadan kita lalui dengan jayanya, mudah-mudahan segala amal ibadah kita di sepanjang Ramadan yang lalu diterima Allah SWT dan kita mengharapkan untuk hidup kita berterusan dalam ketaatan dan keredhaan Allah SWT.

  2. Hari ini 5 Syawal yang mana masih lagi terasa kehangatan suasana hari raya dengan amalan ziarah menziarahi dan kunjung mengunjung antara satu sama lain. Kerana itu, adalah sangat rugi sekiranya kita tidak mengamalkan budaya amalan ziarah menziarahi sesama kita, khususnya saudara kita yang dekat mahupun yang jauh, termasuk menziarahi guru-guru, jiran tetangga, rakan-rakan sepejabat dan sebagainya.

  3. Amalan ziarah amat dituntut dalam Islam dan dikatakan bahawa seseorang Muslim itu tidak sempurna imannya sekiranya ia tidak menghubungkan silaturrahim sesama mereka.     Read the rest of this entry

Ramadhan Pergi, Syawal Menjelma… Selamat Hari Raya Aidilfitri 1431 H

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Begitu cepat masa berlalu sehingga tidak terasa, sekarang kita sudahpun berada dipenghujung ramadhan. Beberapa hari lagi kita akan bakal meraikan kedatangan syawal pula.

Apabila 1 syawal menjelma, seluruh umat Islam di dunia ini akan merayakan Hari Raya Aidilfitri. Selain itu, perayaan ini juga dipanggil Hari raya Puasa, Hari Raya Fitrah dan Hari Lebaran.

1 syawal dirai bagi menandakan berakhirnya bulan ramadhan yang mana umat Islam menjalani ibadah puasa dengan tekun dan taqwa. Mudah-mudahan ibadah puasa yang kita jalani selama sebulan dibulan ramadhan dapat meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah SWT.

Read the rest of this entry

Tarbiyah Ramadhan dan Cermin Diri

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Alhamdulillah walaupun masa cemburu untuk saya terus menatapi laptop usang ini, namun kesempatan yang diberikan oleh Allah pada ketika ini saya gunakannya sebaik mungkin untuk berbicara bersama anda. Mudah-mudahan bicara kita diberkati dan bermanfaat untuk diri saya, diri anda dan kita semua. Insyaallah!

Ramadhan setiap tahun datang dan pergi. Kedatangannya sangat ditunggu-tunggu oleh mereka yang beriman dan bertaqwa. Malah mereka sangat bergembira apabila datangnya bulan mulia ini. Manakala bagi mereka yang ingkar dengan suruhan Allah kedatangannya sangat merisaukan. Mereka risau kerana tidak boleh makan dan minum lagi pada siang hari dan sebagainya.

Justeru itu, tanyalah pada diri kita. Adakah kita tergolong di dalam golongan mereka yang bergembira dengan kedatangan bulan ramadhan yang mulia ini? Atau sebaliknya. Masing-masing ada jawapannya tersendiri. Biarlah jawapan itu hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Kerana sesungguhnya Allah SWT itu adalah Maha Mengetahui apa yang tersirat di hati sanubari kita. Hanya diri kita dan Allah!!!

Read the rest of this entry

Ramadhan 1431H : Sunat Berbuka Puasa Dengan Kurma

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Daripada Salman bin Amir Addabbi Assohaabi r.a. daripada Nabi SAW bersabda :

“Jika seseorang daripada kamu berbuka, hendaklah ia berbuka dengan buah kurma. Sekiranya buah kurma tiada, bolehlah ia berbuka dengan air kosong. Sesungguhnya air itu bersih lagi suci.” (Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Hadith di atas menerangkan kepada kita bahawa orang Islam yang berpuasa disunatkan berbuka dengan rutob atau buah kurma atau air biasa jika ketiadaan buah kurma. Inilah tertib atau sunnah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Rutob ialah buah tamar yang telah masak sebelum menjadi tamar kering. Ianya lembut dan manis. Manakala tamar ialah buah kurma yang sudah kering.

Read the rest of this entry

Ramadhan 1431H : Jadual Imsak Dan Berbuka Puasa

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Salam ramadhan buat semua pengunjung setia Kalam Abu Musaddad semoga ibadah puasa hari ini mendapat keberkatan dan ganjaran pahala oleh Allah SWT hendaknya.

Kepada kekawan dan sahabat-sahabat yang masih tercari-cari jadual waktu imsak dan berbuka puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia tahun 2010 / 1431, di sini saya kongsikan bersama anda.

Untuk muat turun jadual tersebut, anda boleh klik di sini.

Read the rest of this entry

Ramadhan Hadir Lagi…Selamat Berpuasa!

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Firman Allah SWT :

Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan berpuasa ke atas kamu sebagaimana diwajibkan ke atas orang yang terdahulu daripada kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa.” (al-Baqarah : ayat 183)

Daripada Ibnu Umar dari Nabi Muhammad S.A.W bersabda :

“Islam itu dibina atas lima perkara, bersaksi tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allahh, mendirikan sembahyang, membayar zakat, menunaikan haji dan puasa pada bulan Ramadhan.(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Alhamdulillah bersyukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia-NYA sekali lagi kita dapat bertemu dengan bulan ramadhan yang semestinya ditunggu-tunggu kehadirannya oleh seluruh umat Islam.

Read the rest of this entry

Bahana Rumah Urut dan Khidmat Seks

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Nampaknya negara kita sekarang sudah menjadi seperti negara maksiat pulak. Rasanya tidak keterlaluan saya berkata begitu kerana berapa banyak pusat-pusat hiburan yang beroperasi seperti cendawan tumbuh selepas hujan di negara ini menjalankan aktiviti-aktiviti tidak bermoral seperti mengadakan pesta-pesta liar, meneguk air setan, pesta seks bebas dan banyak lagi kalau nak disebutkan di sini.

Selain pusat-pusat hiburan, rumah-rumah urut sama ada urut spa, kesihatan, batin dan sebagainya juga beroperasi bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Itulah fenomena yang berlaku di negara kita.

Rumah-rumah urut ini bukan sahaja menawarkan khidmat mengurut, malah lebih daripada itu pun ada ditawarkan. Demi nafsu ingin mengaut keuntungan dan cepat kaya, tauke-tauke perut buncit berbaju pakoda serta berseluar pendek sanggup mengimport perempuan-perempuan muda dari negara jiran untuk bekerja sebagai pengurut zahir dan batin di premis-premis mereka. Pekerja rumah urut ini masuk ke negara ini ada secara haram dan ada juga secara sah menggunakan pas lawatan sosial. Kebanyakkan mereka adalah dari negara China, Tahailand, Indonesia dan lain-lain. Dari India pun ada, tetapi taklah ramai sebab berkulit gelap seperti kuali. Jadi tauke-tauke perut buncit berbaju pakoda serta berseluar pendek tidak mahu mengambil mereka bekerja sebab takut tak laku. Pelanggan pun boleh lari maaa. Tetapi ada juga yang belasah walaupun hitam. Dasar manusia buta warna!!!

Read the rest of this entry

Sekolah Khas Pelajar Mengandung!

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Saya teruja dengan cadangan kerajaan negeri Melaka untuk menubuhkan sekolah khas untuk pelajar mengandung, sama ada mengandung hasil perkahwinan yang sah atau luar nikah semalam.

Kata Pak Menteri Negeri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam semalam, cadangan penubuhan sekolah itu akan dikemukakan kepada Kementerian Pelajaran untuk pertimbangan.

Tujuan penubuhan sekolah tersebut adalah untuk menempatkan remaja yang mengandung untuk meneruskan persekolahan mereka daripada berhenti dan seterusnya tercicir dalam pelajaran.

Selain itu, apa yang lebih penting kata Pak Menteri itu berhubung cadangan penubuhan sekolah itu adalah untuk menyelesaikan masalah remaja berzina dan membuang bayi.

Read the rest of this entry

Ustaz Bogelkan Pelajar…

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Alhamdulillah hari ini baru berkesempatan untuk menjengguk blog ini. Sepanjang mingu ini, saya terlalu sibuk. Apa pun saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pengunjung kerana tidak putus-putus mengunjungi laman ini.

Ketika membaca harian metro petang tadi, saya terkejut dengan satu artikel berita yang dilaporkan di mana beberapa orang murid lelaki di sebuah sekolah di Sarawak di bogelkan di dalam kelas dan disaksikan rakan-rakan oleh seorang ustaz gara-gara gagal menghafaz surah al-Quran seperti diarahkan.

Bukan setakat di bogel sahaja, malah murid-murid tersebut terpaksa menahan kesakitan di dubur masing-masing selepas mendakwa dicucuk lidi penyapu. Mujurlah dicucuk dengan lidi, kalau dicucuknya dengan batang lain…..Tidakkah naya budak-budak tu…..

Read the rest of this entry

Si Paul Spain, Si Mani Belanda…Yang Mana Benar?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Piala dunia kali ini lebih meriah jika dibandingkan dengan sebelumnya. Apatah lagi dengan kehadiran si sotong peramal tepat bernama Paul di Jerman.

Setiap kali pasukan Jerman bertanding, maka si sotong ini akan meramalkan sama ada pasukan itu menang atau kalah. Hasil ramalan sotong itu setakat ini semuanya benar. Terbaru ketika perlawanan semi final yang berlangsung baru-baru ini, Paul meramalkan pasukan Jerman akan kalah kepada pasukan Spain. Sekali lagi ramalan Paul tepat. Pasukan Jerman kalah kepada pasukan Spain 0 -1.

Maka seantero dunia bercakap pasal Paul. Ada yang memuji-muji kecekapan sotong itu dalam membuat ramalan. Manakala ada juga yang marah kerana gara-gara si sotong yang tidak tahu apa-apa itulah menyebabkan pasukan mereka kalah.

Read the rest of this entry

Adab Memuliakan Tetamu

Assalamulaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Salam silaturrahim buat semua pengunjung laman ini. Terima kasih kerana dirimu cukup setia mengikuti perkembangan laman ini. Tiada kata indah yang dapat ku ucapkan hanyalah “berterima kasih” kerana sudi membaca hasil karyaku walaupun tak seberapa namun dirimu tetap menjadi sahabat setia laman ini.

Pada malam yang damai ini, terdetik dihatiku ingin berbicara sesuatu yang mungkin ada di antara kita yang pandang remeh tentang satu hal yang sangat dituntut oleh agama kita Islam. Oleh itu, bicara pada malam ini adalah berhubung dengan akhlak dan adab kita ketika melayan tetamu sama ada tetamu itu di rumah, di pejabat dan sebagainya.

“Adakah sebelum ini aku melayan tetamu-tetamu yang hadir ke rumahku dengan baik?”.

“Adakah aku mengikuti adab-adabnya sepertimana yang dianjurkan oleh agamaku Islam?”

Inilah persoalan yang timbul dibenak fikiranku ketika ini. Mungkin juga dirimu berfikir persoalan yang sama.

Read the rest of this entry

Kerana Cinta, Demi Cinta,Kemaruk Cinta…

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Kerana cinta, Demi cinta dan kemaruk cinta, lautan api sanggup ku renangi, gunung tinggi sanggup ku daki, asalkan kita dapat hidup bersama.”

Inilah antara ungkapan-ungkapan yang biasa kita dengar apabila seseorang itu terjebak dan kemaruk cinta terutamanya sebelum berkahwin. Kerana cinta, demi cinta dan kemaruk cinta seseorang itu sanggup melakukan apa sahaja asalkan semua impian yang dicita-citakan tercapai dan terlaksana.

Ayat-ayat cinta yang romantik dan “power” sentiasa bermain-main dan membasahi bibir setiap pasangan yang mabuk cinta. Ayat-ayat tersebut diungkapkan untuk menjaga hubungan, menunjukkan kasih sayang dan sebagainya terhadap pasangan masing-masing.

Read the rest of this entry