Ramadhan 2 : Bersyukurlah Kepada Tuhanmu!

26 Julai 2012

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Segala syukur dan puji-pujian kepada Allah, Tuhan semesta alam. Tuhan yang berhak disembah, dipuji dan dicintai.

Kami berlindung kepada Allah dari segala macam kejahatan dan tipu daya Syaitan, dari segala dosa dan noda yang telah kami lakukan.

Selawat dan salam ke atas Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya barang siapa yang diberikan oleh Allah petunjuk, maka tiada siapa yang dapat menyesatkannya dan barang siapa yang disesatkan oleh Allah, maka tiada siapa yang dapat memberikannya petunjuk.

Baca baki entri ini »

Advertisements

1 Syawal Dirai, Selamat Hari Raya Aidilfitri

28 Ogos 2011

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Berbaki dua hari lagi ramadhan akan meninggalkan kita dan pada 1 syawal seluruh umat Islam akan menyambut hari raya aidilfitri setelah sebulan berpuasa.

1 syawal dirai bagi menandakan berakhirnya bulan ramadhan yang mana umat Islam menjalani ibadah puasa dengan tekun dan taqwa. Mudah-mudahan ibadah puasa yang kita jalani selama sebulan dibulan ramadhan dapat meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT.

Sempena Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba, saya sekeluarga mengambil kesempatan mengucapkan “SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI…MAAF ZAHIR DAN BATIN” terutama kepada seluruh ahli keluarga di kampung, seluruh warga pendidik  SK Tanjung Manis,  kepada semua kawan-kawan dan sobat-sobat tidak kira di mana anda berada sama ada di Malaysia, Indonesia dan lain-lain tempat dengan harapan semoga kedatangan syawal pada tahun ini merapatkan lagi hubungan tali silaturrahim antara kita serta memberi seribu makna di dalam kehidupan kita sebagai hamba di muka bumi ini.

Baca baki entri ini »


Bulan Tanpa Syaitan

4 Ogos 2011

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Tiada kata-kata indah yang layak diucapkan selain ucapan syukur ke atas segala nikmat yang di berikan oleh Allah SWT ke atas diri kita dikala ini.

Dengan izin Allah SWT juga sekali lagi pada tahun ini kita bertemu dan berkesempatan menyambut satu bulan yang di dalamnya penuh dengan kerahmatan, keberkatan dan keampunan iaitu bulan ramadhan al-mubarak.

Apabila tibanya bulan ramadhan, seluruh umat Islam akan menjalani kewajipan ibadah puasa yang merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima.

Baca baki entri ini »


Mat Rempit Bertaubat

18 Februari 2011

“bro…aku kesian kat kau…tak payahlah nak merempit lagi…itu perbuatan sia-sia jer…” nasihat karim kepada ahmad.

“ehhh!!!! kau saper nak nasihatkan aku…mak bapak aku pun tak pernah menasihati aku tau…..” jawab ahmad sambil mengambil helmet yang terletak di atas kerusi.

“aku tahu, aku ni cuma kawan kau saja…takde kena mengena dengan kau pun. Tapi sabagai seorang kawan, aku cuma mengingatkan kau saja…kau nak dengar atau tidak, itu terpulang pada diri kaulah….aku taknak kau menyesal dikemudian hari nanti…..”ujar karim.

“adoiiiii kawan aku sorang ni…cakap macam profesor pulak…eh! sebelum kau nasihati aku, kau cermin dulu diri kau tu siapa…kau pun dulu pernah merempit jugakkan….????” kata ahmad dengan nada perli.

Baca baki entri ini »


Selamat Hari Raya Aidil Adha 1431H

17 November 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walilahi al-Hamd

Sempena Aidil Adha kali ini marilah sama-sama kita meningkatkan rasa syukur dan ketaqwaan kepada Sang Pengcipta (Allah) dengan sebenar-benar taqwa. Mudah-mudahan kita menjadi hamaba Allah yang taat kepada perintah-NYA dan meninggalkan segala larangan-NYA.

Kepada Muslimin dan Muslimah, terutamanya ahli keluarga dan sanak saudara yang berada di Kelantan mahupun di Penang, semua warga pendidik khususnya di SK Tanjung Manis, sahabat handai, kawan-kawan dan para pengunjung laman Kalam Abu Musaddad (ibnismail.wordpress.com), saya sekeluarga mengucapkan “SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA…MAAF ZAHIR DAN BATIN”. Taqabballah Minna Wa Minkum.

Baca baki entri ini »


Amalan Ziarah Penghubung Silaturrahim

14 September 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

  1. Alhamdulillah, kita semua baru sahaja sama-sama merayakan Aidil Fitri dalam suasana yang meriah dan mengembirakan, di samping puasa di bulan Ramadan kita lalui dengan jayanya, mudah-mudahan segala amal ibadah kita di sepanjang Ramadan yang lalu diterima Allah SWT dan kita mengharapkan untuk hidup kita berterusan dalam ketaatan dan keredhaan Allah SWT.

  2. Hari ini 5 Syawal yang mana masih lagi terasa kehangatan suasana hari raya dengan amalan ziarah menziarahi dan kunjung mengunjung antara satu sama lain. Kerana itu, adalah sangat rugi sekiranya kita tidak mengamalkan budaya amalan ziarah menziarahi sesama kita, khususnya saudara kita yang dekat mahupun yang jauh, termasuk menziarahi guru-guru, jiran tetangga, rakan-rakan sepejabat dan sebagainya.

  3. Amalan ziarah amat dituntut dalam Islam dan dikatakan bahawa seseorang Muslim itu tidak sempurna imannya sekiranya ia tidak menghubungkan silaturrahim sesama mereka.     Baca baki entri ini »


Ramadhan Pergi, Syawal Menjelma… Selamat Hari Raya Aidilfitri 1431 H

7 September 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Begitu cepat masa berlalu sehingga tidak terasa, sekarang kita sudahpun berada dipenghujung ramadhan. Beberapa hari lagi kita akan bakal meraikan kedatangan syawal pula.

Apabila 1 syawal menjelma, seluruh umat Islam di dunia ini akan merayakan Hari Raya Aidilfitri. Selain itu, perayaan ini juga dipanggil Hari raya Puasa, Hari Raya Fitrah dan Hari Lebaran.

1 syawal dirai bagi menandakan berakhirnya bulan ramadhan yang mana umat Islam menjalani ibadah puasa dengan tekun dan taqwa. Mudah-mudahan ibadah puasa yang kita jalani selama sebulan dibulan ramadhan dapat meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah SWT.

Baca baki entri ini »