Mat Rempit Bertaubat

18 Februari 2011

“bro…aku kesian kat kau…tak payahlah nak merempit lagi…itu perbuatan sia-sia jer…” nasihat karim kepada ahmad.

“ehhh!!!! kau saper nak nasihatkan aku…mak bapak aku pun tak pernah menasihati aku tau…..” jawab ahmad sambil mengambil helmet yang terletak di atas kerusi.

“aku tahu, aku ni cuma kawan kau saja…takde kena mengena dengan kau pun. Tapi sabagai seorang kawan, aku cuma mengingatkan kau saja…kau nak dengar atau tidak, itu terpulang pada diri kaulah….aku taknak kau menyesal dikemudian hari nanti…..”ujar karim.

“adoiiiii kawan aku sorang ni…cakap macam profesor pulak…eh! sebelum kau nasihati aku, kau cermin dulu diri kau tu siapa…kau pun dulu pernah merempit jugakkan….????” kata ahmad dengan nada perli.

Baca baki entri ini »

Advertisements

Amalan Ziarah Penghubung Silaturrahim

14 September 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

  1. Alhamdulillah, kita semua baru sahaja sama-sama merayakan Aidil Fitri dalam suasana yang meriah dan mengembirakan, di samping puasa di bulan Ramadan kita lalui dengan jayanya, mudah-mudahan segala amal ibadah kita di sepanjang Ramadan yang lalu diterima Allah SWT dan kita mengharapkan untuk hidup kita berterusan dalam ketaatan dan keredhaan Allah SWT.

  2. Hari ini 5 Syawal yang mana masih lagi terasa kehangatan suasana hari raya dengan amalan ziarah menziarahi dan kunjung mengunjung antara satu sama lain. Kerana itu, adalah sangat rugi sekiranya kita tidak mengamalkan budaya amalan ziarah menziarahi sesama kita, khususnya saudara kita yang dekat mahupun yang jauh, termasuk menziarahi guru-guru, jiran tetangga, rakan-rakan sepejabat dan sebagainya.

  3. Amalan ziarah amat dituntut dalam Islam dan dikatakan bahawa seseorang Muslim itu tidak sempurna imannya sekiranya ia tidak menghubungkan silaturrahim sesama mereka.     Baca baki entri ini »


Ramadhan 1431H : Sunat Berbuka Puasa Dengan Kurma

13 Ogos 2010

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Daripada Salman bin Amir Addabbi Assohaabi r.a. daripada Nabi SAW bersabda :

“Jika seseorang daripada kamu berbuka, hendaklah ia berbuka dengan buah kurma. Sekiranya buah kurma tiada, bolehlah ia berbuka dengan air kosong. Sesungguhnya air itu bersih lagi suci.” (Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Hadith di atas menerangkan kepada kita bahawa orang Islam yang berpuasa disunatkan berbuka dengan rutob atau buah kurma atau air biasa jika ketiadaan buah kurma. Inilah tertib atau sunnah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Rutob ialah buah tamar yang telah masak sebelum menjadi tamar kering. Ianya lembut dan manis. Manakala tamar ialah buah kurma yang sudah kering.

Baca baki entri ini »


Adab Memuliakan Tetamu

10 Julai 2010

Assalamulaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Salam silaturrahim buat semua pengunjung laman ini. Terima kasih kerana dirimu cukup setia mengikuti perkembangan laman ini. Tiada kata indah yang dapat ku ucapkan hanyalah “berterima kasih” kerana sudi membaca hasil karyaku walaupun tak seberapa namun dirimu tetap menjadi sahabat setia laman ini.

Pada malam yang damai ini, terdetik dihatiku ingin berbicara sesuatu yang mungkin ada di antara kita yang pandang remeh tentang satu hal yang sangat dituntut oleh agama kita Islam. Oleh itu, bicara pada malam ini adalah berhubung dengan akhlak dan adab kita ketika melayan tetamu sama ada tetamu itu di rumah, di pejabat dan sebagainya.

“Adakah sebelum ini aku melayan tetamu-tetamu yang hadir ke rumahku dengan baik?”.

“Adakah aku mengikuti adab-adabnya sepertimana yang dianjurkan oleh agamaku Islam?”

Inilah persoalan yang timbul dibenak fikiranku ketika ini. Mungkin juga dirimu berfikir persoalan yang sama.

Baca baki entri ini »


Dirimu Permata Berharga

16 Jun 2010

Assalamulaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Pembuka bicara pada pagi yang bahagia ini, ku coretkan sebuah puisi buat remaja-remaja yang dikasihi dan dihormati sebagai pedoman hidup dan peringatan untuk diriku, dirimu dan kita semua.

Sebagai seorang remaja yang merupakan harapan kedua ibu bapa, guru, masyarakat dan negara, seharusnya mempunyai sifat-sifat terpuji dan kepimpinan kerana mereka adalah pewaris khazanah alam ini suatu hari nanti. Oleh itu, terimalah puisiku ini kerana Dirimu Permata Berharga.

Baca baki entri ini »


Pergaulan Bebas Membawa Kepada Kemungkaran

20 September 2008

Bismillahirrahmanirrahim…

Seorang gadis yang beragama Islam, namanya Siti (bukan nama sebenar) telah menemui seorang rakan wanitanya. Dia menangis tersedu-sedu. Wajahnya begitu sedih dan kesal.

Rakannya itu tidak tahu apa puncanya dia tiba-tiba menangis dan begitu sedih, ” aku menyesal,” katanya di dalam sedunya. ” Apa kamu kesalkan ? ” Tanya rakannya itu. ” Aku telah terlanjur, aku telah berdosa, ” katanya lagi. Tangisnya semakin menjadi-jadi.

Rakannya menjadi hairan mengapa tiba-tiba Siti bersikap demikian. Selalunya dia seorang gadis yang periang dan suka berjenaka. Tetapi pada petang itu Siti kelihatan begitu sedih dan tidak bermaya.

” Apa yang telah terjadi kepada kamu ? ” rakannya ingin tahu lagi.

Baca baki entri ini »


Ciri2 Keperibadian Muslimin & Muslimah Sejati

9 Mei 2008

Assalamualaikum wbt…Peribadi @ keperibadian adalah satu perkara yang selalu disuarakan, baik dalam ceramah2 @pun percakapan dan penulisan.

Masalahnya sekarang sudah sampai di manakah pembentukan peribadi umat pada umumnya dan khususnya bagi setiap muslim? Pertanyaan ini tidak diminta jawapan tetapi perlu dirasakan dengan kenyataan yang tidak boleh didustakan. Inilah dikatakan “PENGHAYATAN” dan begitu pula tentang keperibadian itu, bukan setakat disuaragemakan, tetapi dihayati dan diwujudkan bagi setiap muslimin dan muslimah khususnya pemuda2 Islam sebagai penerus dan penyempurna terhadap tanggungjawab ditengah2 masyarakat.

Sesungguhnya ciri2 keperibadian muslimin dan muslimah sejati itu adalah di antaranya seperti berikut : Baca baki entri ini »