KATA PUJANGGA

Koleksi Kata-kata Pujangga Untuk Kita Hayati Bersama :

Apabila Anda Benar : Anda tak perlu marah. Apabila Anda Salah : Anda tak boleh Marah

-Mahatma Gandhi-

Bercakap-cakap Adalah Bertukar Fikiran, Bertukar Pendapat Dan Bertukar Pengalaman. Rahsia Bercakap ialah Pandai Bicara, Pandai Bertanya Dan Pandai Mendengar.

-Pythatoras-

Perbaiki Diri Anda, tetapi JANGAN JATUHKAN ORANG LAIN

-I. Salanter Lipkin-

Diri manusia itu hanya kecil sahaja tetapi dalam diri yang kecil itu terdapat satu alam yang besar.

-Saidina Ali Abi Talib r.a-

KEJAYAAN TIDAK DATANG KEPADA MANUSIA YANG LEKA

-Charles Cahier-

Jadikanlah suatu keyakinan bahawa apa yang anda cita-citakan pasti tercapai dan apa yang anda usahakan pasti berhasil

-Thomas Alva Edison-

Semua yang dicapai oleh manusia dan yang gagal dicapai olehnya adalah kesan langsung pemikirannya

-James Allen-

Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah

-Lao Tze-

Tidak ada kecerdasan yang lebih baik daripada kecerdasan yang lain. Kecerdasan terbaik bagi anda ialah kecerdasan yang anda miliki bukan yang dimiliki oleh orang lain

-Alias Haji Muda-

Nilai manusia adalah semahal nilai matlamatnya

-Marcus Aurelius-

Persahabatan adalah perkara yang paling rumit untuk diperjelaskan. Ia bukan dipelajari di sekolah tetapi jika kamu mempelajari erti persahabatan maka kamu sebenarnya tidak mempelajari apa-apa.

-Muhammad Ali-

Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya.

-Albert Camus-

Orang bakhil tidak akan terlepas daripada salah satu daripada empat sifat yang membinasakan iaitu: dia akan mati dan hartanya akan diambil warisnya, lalu dibelanjakan bukan pada tempatnya atau ; hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim atau ; hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan digunakan untuk kejahatan atau ; adakalanya harta itu akan dicuri dan digunakan untuk berfoya-foya.

-Saidina Abu Bakar r.a-

Tidak ada kecerdasan yang lebih baik daripada kecerdasan yang lain. Kecerdasan terbaik bagi anda ialah kecerdasan yang anda miliki bukan yang dimiliki oleh orang lain.

-Alias Haji Muda-

Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah.

-Lao Tze-

Semua yang dicapai oleh manusia dan yang gagal dicapai olehnya adalah kesan langsung pemikirannya.

-James Allen-

Orang yang tidak berkemahuan untuk terus belajar dan membangunkan dirinya samalah seperti insan kerdil yang sememangnya tidak boleh membesar lagi.

-Bestari-

Tiada manusia yang Berjaya dalam semua yang dilakukannya dan kewujudan kita ini sebenarnya mesti menempuh kegagalan. Yang penting ialah kita tidak menjadi lemah semasa kegagalan itu terjadi dan kekalkan usaha hingga ke akhir hayat.

-Joseph Conrad-

“Kehidupan ini dipenuhi dengan seribu macam kemanisan tetapi untuk mencapainya perlu seribu macam pengorbanan” ~Pujangga

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” – Khalifah Abdul Malik bin Marwan

“Kalaulah anda tidak mampu untuk menggembirakan orang lain, janganlah pula anda menambah dukanya.” ~Pujangga~

“Manusia tak akan tahu semua perkara, justeru tahu banyak perkara lebih baik dari tidak suka mengambil tahu walaupun satu perkara.” ~Pujangga~

“Sekali anda terjatuh, jangan jatuh untuk berkali-kali” ~ Pujangga~

“Hari ini bila ia datang, jangan biarkan ia berlalu pergi. Esok kalau ia masih bertandang, jangan harap ia akan datang kembali.” Kata-kata Pujangga~

“Nikmat itu kadang-kadang tidak disedari, hanya apabila ia telah hilang barulah manusia benar-benar terasa.” kata-kata Pujangga~

“Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu.” Kata-kata Pujangga~

“Jangan biarkan perahu hanyut tak ber’penghuni’ nanti hanyutnya tidak singgah ke pelabuhan.” kata-kata Pujangga

“Jangan abaikan permintaan orang, kalau tidak mahu permintaan anda diabaikan orang.” kata-kata Pujangga

“Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji.” ~kata-kata Pujangga

“Hari ini adalah realiti impian kelmarin, impian hari ini adalah reliti besok hari…“kata-kata Pujangga`

“Hidup ini ibarat meniti seutas tali, kadang kala kita jatuh sakit dan terluka, dan itulah yang kita rasai saat ini.” kata-kata Pujangga~

“Hanya mereka yang melepasi ujian akan melalui kehidupan dengan sabar.” kata-kata Pujangga`

Kata-kata Pujangga: “Kadangkala menyembunyikan sesuatu perkara dari pengetahuan orang lain lebih baik dari jika diberitahu pun tidak dihiraukan.”

“Sekalipun tidak pernah menjadi kaya-raya, kita masih beruntung tidak juga papa kedana” kata-kata Pujangga~

“Setiap kali tersadung, ingatlah kita tidak mahu terjatuh lagi.” kata-kata Pujangga`

“Jangan sesekali menyalahkan kesilapan diri sendiri kepada orang lain kerana orang yang tidak mengakui kelemahan diri sukar untuk berjaya.” kata-kata Pujangga`

“Kita mesti pastikan hari ini adalah milik kita kerana kita belum pasti adakah hari esok kita masih diberi peluang.” kata-kata Pujangga~

Kata-kata Pujangga:” Jangan impikan sesuatu tanpa berusaha mencapainya.”

Kata-kata Pujangga: “Kalau tidak kerana semalam kita telah berusaha, bersungguh, bersabar dan berdoa, belum tentu hari ini kita akan berada di sini.”

Kata-kata Pujangga:” Pemimpin yang berjaya ialah orang yang boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih atas daripadanya dan boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih bawah daripadanya.”

Kata-kata Pujangga:“Kita patut berkorban supaya orang lain juga merasai kemanisan hidup.”

Kata-kata Pujangga: “Kekuatan itu tidak terbina di atas bilangan yang ramai, tetapi kekuatan itu terbina di atas keyakinan dan optimis seseorang dan keserasian berkumpulan.”

Kata-kata Pujangga:“Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak.”

Kata-kata Pujangga: “Rahsia untuk berjaya ialah menghormati orang lain.”

Kata-kata Pujangga: “Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok.”

Kata-kata Pujangga: “Yang telah berlalu biarkan ia berlalu, yang mendatang hadapi dengan cemerlang.”

Kata-kata Pujangga: ” Berbuat baik jangan sekali, buatlah berkali-kali.”

Kata-kata Pujangga: “Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia.”

Kata-kata Pujangga: “Kawan ketawa mudah dicari, kawan menangis keseorangan diri.”

Kata-kata Pujangga: “Jangan sesekali menggadai prinsip, demi untuk mendapat dunia yang mengiurkan.”

Kata-kata Pujangga: “Biarpun jalan itu panjang, kita akan merintisnya perlahan-lahan.”

Kata-kata Pujangga: “Hidup ini adalah warna-warni yang terlakar pada kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta maksud.”

Kata-kata Pujangga: “Sesuatu khayalan kadang-kadang menjadi realiti.”

Kata-Kata Pujangga: “Tidak ada manusia yang hidup untuk gagal, tetapi tidak merancang adalah merancang untuk gagal.”

Kata-kata Pujangga: “Manusia tidak perlu dihukum kerana lupa, tetapi manusia perlu dihukum kerana sengaja lupa.”

Kata-kata Pujangga: “Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.”

Kata-kata Pujangga: “Saya sayang awak, sukarkah untuk dilafazkan?”

Kata-kata Pujangga: “Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?”

Kata-kata Pujangga: “Jika dunia ini persinggahan, mengapa tidak kita banyakkan bekalan untuk meneruskan perjalanan? Kerana kita cuma ada satu persinggahan.”

Kata-kata Pujangga: “Kekayaan boleh mengaburkan jalan yang jujur”

Kata-kata Pujangga: “Tidak akan ada kemakmuran tanpa kasih sayang, Hanya mereka yang beriman sahaja tahu akan erti kasih sayang.” & “Masihkah ada dendam yang bersisa tika tangan bersentuhan mesra.”

Kata-kata Pujangga: “Sebuah kebenaran kadangkala mengandungi kesilapan.”

Orang yang mudah bersedih hati akan sukar mencapai apa yang dicita-citakan.

Orang yang mempunyai cita-cita selalu memperoleh kemajuan di dalam hidupnya.

Cita-cita yang tinggi itu menyuburkan tabiat yang mulia. Tujuan yang besar dan mulia itu menimbulkan fikiran yang luas dan tinggi.

Cita-cita hidup bukanlah jalan yang selalu datar dan ditaburi bunga, melainkan adakalanya disirami dengan airmata dan juga darah.

Sahabat sejati adalah orang yang dapat berkata2 benar denganmu, dan bukan orang yang dapat membenarkan kata2mu.

Bersedekah kepada orang miskin, itu bererti satu sedekah sahaja. Sementara bersedekah kepada kaum kerabat, itu bererti dua sedekah ; iaitu bersedekah dan mengutamakan hubungan persaudaraan.

Diantara sikap yang boleh melahirkan perasaan kasih sayang seorang saudara kepada anda ialah memberi salam terlebih dahulu. Anda memanggilnya dengan nama yang paling digemarinya dan anda melapangkan tempat di dalam sesuatu majlis untuknya.

Apabila seseorang sudah menentukan kepercayaannya dan dia perjuangkan kepercayaan itu, semua sumber akan tertarik kepada perjuangannya itu walaupun selepas kematiannya.=Mahatma Ghandi=

Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan orang2 beradab dan berbudi mulia yang dapat kita mengambil manfaatnya. = Hamka =

Jadi wanita cantik kadang2 sulit. Lelaki tidak selalu mencintai kita, tetapi sering cuma menginginkan kecantikan kita. Wanita yang tidak cantik biasanya lebih mudah, kerana kalau seorang lelaki mencintainya, bererti lelaki itu betul2 cinta padanya. = Gina Lollobrigida =

Tidak belajar bersungguh2 di waktu muda, hendak menjadi apa pada waktu dewasa?? = Anonim =

Kebanggaan terbesar dalam hidup adalah apabila kita berhasil melakukan apa yang menurut orang lain tidak dapat dilakukan. = Walter Bagehot =

Keberanian adalah keupayaan yang memungkinkan seseorang bertindak dengan baik dan mantap, walaupun ia dalam keadaan setengah mati. = Omar Bradley =

  1. bagus untuk renungan dan pegengan…

  2. just for you

  3. kata pujanngga ini sangat membantu kearifan saya dalamberfikir, terimakasih

  4. Sesungguhnya Tuhan tlah mempertemukan kita dengan jalan yang Dia kehendaki kemudian memadukan antara kedua hati kita dengan perasaan suka dan senang

  5. setiap kata-kata itu….membuatkan sy lebih berkeyakinan….

    ****KAM : Kita sama…apatah lagi apabila mendengar ayat-ayat suci al-Quran…..****

  6. salam… izinkan saya copy kata2 awk ni utk pbaca yg lain….

  7. Slm…sy tringin nk copy ayat2 pujangga ni, spy kwn2 lain pn sama2 dapat ilmu berguna dari blog ni. Semoga Allah memberkati anda.

  8. bagus tok tenangkan hati n beri semangat untuk hati yang yg dalam lara

  9. kata-kata yg sungguh menyentuh hati nurani..

  10. Salam…sy suka la blog ni…cukup bermanfaat…nk mintak kebenaran copy untuk letak kat fb saya…boleh? kalo boleh, mintak halal ye… :-)

  11. Saya amat menghargai inisiatif saudara Abu Musaddad dalam membangun minda pembaca dan membina jiwa yang mantap dengan ilmu pengtahuan terutama pengtahuan ugama yang tentunya menjadi pemangkin budaya hidup mulia.

    Hanya satu sahaja perlu diperhatikan bersungguh-sungguh iaitu dalam memilih kata-kata pujangga perlulah ditapis agar selari dengan aqidah Islam kerana apabila ianya bertentangan akan jadilah ia seperti orang membaja kemudian me3racuninya pula.

    Sebagai cuntohnya ialah kata pujangga daripada Thomas Elve Adison ( jadikanlah suatu keyakinan bahwa apa yang anda cita-citakan pasti tercapai dan apa yang anda ushakan pasti berhasil.

    Sebenarnya maanusia hanya dapat berusaha, itupun dengan izin Allah s.w.t., dan yang menentukannya ialah Allah s.w.t. jua, kerana Allah itu maha mengtahui dan tidak layak baginya mengikut kehendak orang yang tidak mengtahui dalam menunaikan hajat mereka hamba-hambanya yang dikasihi melainkan hambanya yang dimurkai. Demikianlah juga pengertian menerima segala hajat hamba yang memintanya, iaitu bukan menurut pilihan hamba yang tidak mengtahui tetapi mengikut pilihanNya yang maha mentahui, manakala metlamat setiap doa bagi orang yang beriman itu ialah untuk mendapat kesudahan yang ba baik terutama di akhirat. Wallahu Aklam.

  12. Saya sangat2 sukakan kata2 pujangga……….

  13. ~ words,like glasses,obscure everything which they do not make clear ~ (joseph joubert)

    Mnta izin tuk share.trima ksh! :)

  14. ~ words,like glasses,obscure everything which they do not make clear ~ (joseph joubert)

    Salam..Mnta izin tuk share.trima ksh! :)

  15. “merintih tubuh cintakan dunia, meraung jiwa mengenang dosa, nikmat diberi jahil sudahnya,syukur tiada meraba jalannya.”

  16. makasih pak atas sarannya.. sangat bermanfaat untuk hidup saya.
    semoga bapak diberi landungan Allah swt.
    amin..

  17. alhamdulilah memberi kesedaran pd saya :)

  18. ayat2 yg sgt bgus dlm memotivasikn seseorang..

  19. minta izin utk berkongsi dgn rakan2 lain..
    kata2 yg sgt bernas utk inspirasi semua…

  20. I cant change the past but I know i can create some future.

  21. Assalamualaikum…

    Mohon share kata-kata pujangga diatas…kata-katanya bagus dan sesuai untuk memberi semangat pada teman-teman yang lain.

  22. Kata kata pujangga lahir dari orang yang th menghargai orang lain dan kehidupan

  23. saya suka kata2 pujangga…banyak memberi motivasi kepada diri dan manfaat bersama.

  24. NUR HIDAYATI

    SALAM uKHWAH.. saya tertarik dengan cara tuan dalam penulisan… teruskan usaha anda… dan saya mintak izain untuk berkongsi di facebook… terima kasih.. :)

  25. Kamarudin bin Md Noor

    Salam ukhwah ,
    Boleh saya petik kata-kata di sini untuk di kongsi . Terima kasih

  26. assallamualaikum tuan, saya dah lama copy tapi tak mintak izin pun….. maafkan saya. baguslah kata pujangga di laman sesawang awak nie. teruskan usaha semoga sukses dan diberkati Allah.

  27. moga saudara mendapat keberkatan ALLAH atas daya usaha ini. Mohon copy kata-kata hikmah ini utk rujukan diri, anak2 dan anak2 murid

  28. pas,buat siapa aj…..

  29. Mohd Shahril

    Assalamualaikum… saya nak minta kebenaran tuan untuk saya copy kata-kata hikmah untuk buat pedoman hidup saya dan kawan-kawan saya

  30. kadang-kadang allah menghilangkan sekejap matahari daripada kita
    di datangi hujan dan guruh
    puas kita menangis mencari matahari yang hilang
    rupanya allah hendak beri pelangi yang indah

  31. bro,,, nk share :)

  32. assalamualaikum…sy mntak izin ye copy n paste kata2

  33. terbaik membaca kata-kata pujangga ini memberi kita ilmu selain dapat memberi kata-kata semangat yang dapat membina diri mencapai kejayaan

  34. teruskan usaha murni smoga mdapat keberkatan dari Allah S.A.W Amin….

  35. sharifah Alawiah

    terima kasih..teruskan usaha murni ni..semuga diberkati…:)

  36. assalamualaikum…sy mntak izin ye copy n paste kata2

  37. BLOG INI MENARIK.TAHNIAH DAN TERIMA KASIH.Banyak maklumat diperolehi dan menghiburkan.

  38. assalamualaikum…kata-kata pujangga yang mantap..like it very much!

  39. assalamualaikum…kata-kata pujangga yang mantap..like it very much!

  40. maaf izin kan saya copy kata2 anda….

  41. salam. sy suka ngan kata2 dlm ni tapi yg lecehnye katun kat sebelah kiri ni.. kata2 terlindung disebalik katun tu. kalau boleh, saudara blh ubah kedudukan katun di sebelah kanan atau kecilkan sedikit saiz katun itu. sy jga nk minta izin copy kat fb..

  42. TERVAOIKKKKKKKKK~ NANG HEBAT LA KTK~ :))))) MHON DICOPY DAN DSHARE YA~ MENARIK :)))) SYUKRAN :D

  43. Pengetahuan tanpa menggunakan akal fikiran adalah binatang.Itulah perbezaan ….

  44. fuyyyooooo………………terbaik ayat2 tuu…….nk copy leh..??
    hehehhehe………

  45. Salam, Alhamdulillah..dpt dikongsi bersama. Sebenarnya saya suka mencari kata2 indah dan bermakna sbg pedoman & panduan dan dapat memotivasikan diri…mohon memetik dari apa yang telah anda terbitkan disini untuk dipanjangkan.. semuga anda mendapat ganjaranNya kelak Aminn..

  46. harun bin muhammed isa

    assalamualaikum. semoga kata-kata pujangga ini boleh menjadi salah satu sumber rujukan bagi mereka yang ingin berjaya

  47. Hidup adalah sebuah pilihan…

  48. mantap mas kata2nya jempol 99 deh buat mas,sisa nya ntar nyusul hehehehe,,kunjung balik mas

  49. mantap dan padat..Assalammualaikum…sy tringin nk copy ayat2 pujangga ni, spy kwn2 lain pn sama2 dapat ilmu berguna dari blog ni. Semoga Allah memberkati anda.

  50. Bgs kata kata nya.

  51. saya sukakan kata-kata pujangga ini insyaallah…..banyak menyedarkan saya.

  52. 3 kata : Berbicara, berusaha, dan berdo’a..

  53. sungguh bagus kata bujangga ini tapi kalau di tambah kata kata bujangga islam ya tambah bagus lagi

  54. assalamualaikum..bile tgk blog ni..saya dpt membuat karangan spm dengan lebih mudah..x sia2 tgk blog ni..hrp dpt perbykkn lg kate2 pujangga…terima kasihh!!!

  55. salam.bolig share kata kata pujangga tuan..trima kasih

  56. sesuai~~~~,,,,,, untuk panduan hidup masarakat kini…

  57. asallamu allaikummm,,,,,bagus kata2 pujangga nya,,,insaallah saya akn menggamal kan nya

  58. kata-kata yang indah yang penuh tersirat

  59. Assalammualaikum..saya suka blog ni..sgt indah transkripsinya..minta izin utk copy ye..

  60. Assalamualaikum..
    saya mintak izin untuk copy ye ?

  61. Kata-kata yang bagus dan sangat berarti.

  62. assalamualaikum …
    sate mintak print

  63. assalamualaikom..
    tahniah diatas usaha saudara kerana telah berjaya mengembangkan lagi ilmu utk santapan kepada sang pencinta ilmu.. semoga ianya dpat memberi manfaat kepada para pembaca budiman yang sedang musafir dan dahagakan kata-kata ilmiah sebagai bekalan hari mendatang.

  64. asalamualaikum….congrate,,,4 ur kate pujangge i like…it was an info 4 student like me

  65. assalamualaikum…..
    qu suka kata2 pujanggax…
    izinkan qu mengkopyx….

  66. salam…mohon share…sgt berguna

  67. masukan yg islami

  68. salam.. thniah d’atas inisiatif encik, saya sangat tertarik dgn kata2 pujangga ini.. ia dpt mbuka minda sy..

  69. khairunnabila

    terbaek lah ..boleh jadikan satu status diri

  70. wizzzzzzzzzzzzzzzz…………. puas the……

  71. sangat bagus sekali kata2 pujangga saudara…saya mohon untuk share bersama teman-teman yang lain…

  72. saya suka kata2 pujangga anda,,,:)

  73. Salam..sy minta izin..ambil sdkit untk stts facebook

  74. assalamualaikum,.minta izin copy.thanks

  75. Assalamualaikum…saya mohon izin share dengan teman-teman…terima kasih…

  76. hidup berawal dari mimpi.

  77. Asslmu’alaikum…..sy sangat suka dgn kata2 pujangga,dari semenjak duduk di bangku SD….
    izinkan sy meng copy nya, barokallohufik

  78. Asalammualaikum
    Boleh sy copy ayat2 pujangga ni?

  79. aslkm.. blog ini sungguh menarik dan rsanya boleh memberi manfaat kpd kta semua.. inshaa Allah..

  80. excellent…………..
    I like it…………..

  81. izin copy

  82. i like so much

  83. selalu salut dengan ungkapan thomas alfa edison yang ” i’m not failed,but i found 10.000 that can’t work” seakan tak pernah menenal kta gagal,

  84. by indra pratama

    setiap kata mengandung artikulasi tersendiri.dan hanya diri kita yang bisa menyikapi.

  85. ramadhan akbar zasu bin zainnuddi bin moh,ulung uddin

    ass. wr.wb.
    ketika saya membaca kata pujangga ini .saya merasa beruntung mendapatkan ilmu yang luar biasa . terima kasih pak semoga kata pujangga bisa di jadikan jalan untuk ilmu allah.

  86. Salam.. sy mohon copy beberapa kata2 di atas..miga Allah berkati anda.. TQ

  87. Banyak hal2 yg perlu d renungkan,insyaallah ini bsa menbantu

  88. salam. mohon copy..tq

  89. emmm sronok dpt bce kte2 pujgge yg mmbine

  90. kte2 yg indh..:)

  91. Assalamualaikum, blh tak klau sya copy kata-kata hikmah di atas nie..

  92. Ada salam patang lan

    Kata la yang menemukan kita. . .namun. . .kata jua la yang memisakan kita

  93. setelah membaca tiad kata lain kata TERIMAKASIH

  94. Asalamualaikum. Saya minta izin copy. Terima kasih.

  95. Saya suka membaca kata2 pujangga seperti ini. Keep posting about this topic :)

  96. jufrie al masturi

    sukran katsira ust. sungguh indah kalamuka ust.

  97. TERBAIKLAH

  98. Brandal kejawen

    Kemantapan pikiran keteguhan hati akan menjadi ke tenangan hati .

  99. saya nak mintak izin guna salah satu kata pujangga dari blog encik. mohon di izinkan

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 142 other followers

%d bloggers like this: