KATA PUJANGGA

Koleksi Kata-kata Pujangga Untuk Kita Hayati Bersama

1 Apabila Anda Benar : Anda tak perlu marah. Apabila Anda Salah : Anda tak boleh Marah -Mahatma Gandhi-

 

2. Bercakap-cakap Adalah Bertukar Fikiran, Bertukar Pendapat Dan Bertukar Pengalaman. Rahsia Bercakap ialah Pandai Bicara, Pandai Bertanya Dan Pandai Mendengar. -Pythatoras-

 

3. Perbaiki Diri Anda, tetapi JANGAN JATUHKAN ORANG LAIN -I. Salanter Lipkin-

 

4. Diri manusia itu hanya kecil sahaja tetapi dalam diri yang kecil itu terdapat satu alam yang besar. -Saidina Ali Abi Talib r.a-

 

5. KEJAYAAN TIDAK DATANG KEPADA MANUSIA YANG LEKA -Charles Cahier-

 

6. Pertolongan Allah mungkin datang tidak terlalu cepat dan tidak pula terlalu lambat, tetapi ianya selalu datang di saat yang tepat.

 

7. Semua yang dicapai oleh manusia dan yang gagal dicapai olehnya adalah kesan langsung pemikirannya -James Allen-

 

8. Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah -Lao Tze-

 

9. Tidak ada kecerdasan yang lebih baik daripada kecerdasan yang lain. Kecerdasan terbaik bagi anda ialah kecerdasan yang anda miliki bukan yang dimiliki oleh orang lain -Alias Haji Muda-

 

10. Nilai manusia adalah semahal nilai matlamatnya -Marcus Aurelius-

 

11. Persahabatan adalah perkara yang paling rumit untuk diperjelaskan. Ia bukan dipelajari di sekolah tetapi jika kamu mempelajari erti persahabatan maka kamu sebenarnya tidak mempelajari apa-apa. -Muhammad Ali-

 

12. Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya. -Albert Camus-

 

13. Orang bakhil tidak akan terlepas daripada salah satu daripada empat sifat yang membinasakan iaitu: dia akan mati dan hartanya akan diambil warisnya, lalu dibelanjakan bukan pada tempatnya atau ; hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim atau ; hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan digunakan untuk kejahatan atau ; adakalanya harta itu akan dicuri dan digunakan untuk berfoya-foya. -Saidina Abu Bakar r.a-

 

14. Tidak ada kecerdasan yang lebih baik daripada kecerdasan yang lain. Kecerdasan terbaik bagi anda ialah kecerdasan yang anda miliki bukan yang dimiliki oleh orang lain. -Alias Haji Muda-

 

15. Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah. -Lao Tze-

 

16. Semua yang dicapai oleh manusia dan yang gagal dicapai olehnya adalah kesan langsung pemikirannya. -James Allen-

 

17. Orang yang tidak berkemahuan untuk terus belajar dan membangunkan dirinya samalah seperti insan kerdil yang sememangnya tidak boleh membesar lagi. -Bestari-

 

18. Tiada manusia yang Berjaya dalam semua yang dilakukannya dan kewujudan kita ini sebenarnya mesti menempuh kegagalan. Yang penting ialah kita tidak menjadi lemah semasa kegagalan itu terjadi dan kekalkan usaha hingga ke akhir hayat -Joseph Conrad-

 

19. “Kehidupan ini dipenuhi dengan seribu macam kemanisan tetapi untuk mencapainya perlu seribu macam pengorbanan” ~Pujangga

 

20. “Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” – Khalifah Abdul Malik bin Marwan



21. “Kalaulah anda tidak mampu untuk menggembirakan orang lain, janganlah pula anda menambah dukanya.” ~Pujangga~

 

22. “Manusia tak akan tahu semua perkara, justeru tahu banyak perkara lebih baik dari tidak suka mengambil tahu walaupun satu perkara.” ~Pujangga~

 

23. “Sekali anda terjatuh, jangan jatuh untuk berkali-kali” ~ Pujangga~

 

24. “Hari ini bila ia datang, jangan biarkan ia berlalu pergi. Esok kalau ia masih bertandang, jangan harap ia akan datang kembali.” Kata-kata Pujangga~



25. “Nikmat itu kadang-kadang tidak disedari, hanya apabila ia telah hilang barulah manusia benar-benar terasa.” kata-kata Pujangga~

 

26. “Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu.” Kata-kata Pujangga~

 

27. “Jangan biarkan perahu hanyut tak ber’penghuni’ nanti hanyutnya tidak singgah ke pelabuhan.” kata-kata Pujangga

 

28. “Jangan abaikan permintaan orang, kalau tidak mahu permintaan anda diabaikan orang.” kata-kata Pujangga

 

29. “Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji.” ~kata-kata Pujangga

 

30. “Hari ini adalah realiti impian kelmarin, impian hari ini adalah reliti besok hari…“kata-kata Pujangga`

 

31. “Hidup ini ibarat meniti seutas tali, kadang kala kita jatuh sakit dan terluka, dan itulah yang kita rasai saat ini.” kata-kata Pujangga~

 

32. “Hanya mereka yang melepasi ujian akan melalui kehidupan dengan sabar.” kata-kata Pujangga`

 

33. Kata-kata Pujangga: “Kadangkala menyembunyikan sesuatu perkara dari pengetahuan orang lain lebih baik dari jika diberitahu pun tidak dihiraukan.”

 

34. “Sekalipun tidak pernah menjadi kaya-raya, kita masih beruntung tidak juga papa kedana” kata-kata Pujangga~

 

35. “Setiap kali tersadung, ingatlah kita tidak mahu terjatuh lagi.” kata-kata Pujangga`

 

36. “Jangan sesekali menyalahkan kesilapan diri sendiri kepada orang lain kerana orang yang tidak mengakui kelemahan diri sukar untuk berjaya.” kata-kata Pujangga`



37. “Kita mesti pastikan hari ini adalah milik kita kerana kita belum pasti adakah hari esok kita masih diberi peluang.” kata-kata Pujangga~



38. Kata-kata Pujangga:” Jangan impikan sesuatu tanpa berusaha mencapainya.”

 

39. Kata-kata Pujangga: “Kalau tidak kerana semalam kita telah berusaha, bersungguh, bersabar dan berdoa, belum tentu hari ini kita akan berada di sini.”

 

40. Kata-kata Pujangga:” Pemimpin yang berjaya ialah orang yang boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih atas daripadanya dan boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih bawah daripadanya.”

 

41. Kata-kata Pujangga:“Kita patut berkorban supaya orang lain juga merasai kemanisan hidup.”

 

42. Kata-kata Pujangga: “Kekuatan itu tidak terbina di atas bilangan yang ramai, tetapi kekuatan itu terbina di atas keyakinan dan optimis seseorang dan keserasian berkumpulan.”

 

43. Kata-kata Pujangga:“Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak.”

 

44. Kata-kata Pujangga: “Rahsia untuk berjaya ialah menghormati orang lain.”

 

45. Kata-kata Pujangga: “Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok.”

 

46. Kata-kata Pujangga: “Yang telah berlalu biarkan ia berlalu, yang mendatang hadapi dengan cemerlang.”

 

47. Kata-kata Pujangga: ” Berbuat baik jangan sekali, buatlah berkali-kali.”

 

48. Kata-kata Pujangga: “Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia.”

 

49. Kata-kata Pujangga: “Kawan ketawa mudah dicari, kawan menangis keseorangan diri.”

 

50. Kata-kata Pujangga: “Jangan sesekali menggadai prinsip, demi untuk mendapat dunia yang mengiurkan.”

 

51. Kata-kata Pujangga: “Biarpun jalan itu panjang, kita akan merintisnya perlahan-lahan.”

 

52. Kata-kata Pujangga: “Hidup ini adalah warna-warni yang terlakar pada kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta maksud.”

 

53. Kata-kata Pujangga: “Sesuatu khayalan kadang-kadang menjadi realiti.”

 

54. Kata-Kata Pujangga: “Tidak ada manusia yang hidup untuk gagal, tetapi tidak merancang adalah merancang untuk gagal.”

 

55. Kata-kata Pujangga: “Manusia tidak perlu dihukum kerana lupa, tetapi manusia perlu dihukum kerana sengaja lupa.”

 

56. Kata-kata Pujangga: “Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.”

 

57. Kata-kata Pujangga: “Saya sayang awak, sukarkah untuk dilafazkan?”

 

58. Kata-kata Pujangga: “Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?”

 

59. Kata-kata Pujangga: “Jika dunia ini persinggahan, mengapa tidak kita banyakkan bekalan untuk meneruskan perjalanan? Kerana kita cuma ada satu persinggahan.”

 

60. Kata-kata Pujangga: “Kekayaan boleh mengaburkan jalan yang jujur”

 

61. Kata-kata Pujangga: “Tidak akan ada kemakmuran tanpa kasih sayang, Hanya mereka yang beriman sahaja tahu akan erti kasih sayang.” & “Masihkah ada dendam yang bersisa tika tangan bersentuhan mesra.”

 

62. Kata-kata Pujangga: “Sebuah kebenaran kadangkala mengandungi kesilapan.”

 

63. Orang yang mudah bersedih hati akan sukar mencapai apa yang dicita-citakan.

 

64. Orang yang mempunyai cita-cita selalu memperoleh kemajuan di dalam hidupnya.

 

65. Cita-cita yang tinggi itu menyuburkan tabiat yang mulia. Tujuan yang besar dan mulia itu menimbulkan fikiran yang luas dan tinggi.

 

66. Cita-cita hidup bukanlah jalan yang selalu datar dan ditaburi bunga, melainkan adakalanya disirami dengan airmata dan juga darah.

 

67. Sahabat sejati adalah orang yang dapat berkata2 benar denganmu, dan bukan orang yang dapat membenarkan kata2mu.

 

68. Bersedekah kepada orang miskin, itu bererti satu sedekah sahaja. Sementara bersedekah kepada kaum kerabat, itu bererti dua sedekah ; iaitu bersedekah dan mengutamakan hubungan persaudaraan.

 

69. Diantara sikap yang boleh melahirkan perasaan kasih sayang seorang saudara kepada anda ialah memberi salam terlebih dahulu. Anda memanggilnya dengan nama yang paling digemarinya dan anda melapangkan tempat di dalam sesuatu majlis untuknya.

 

70. Apabila seseorang sudah menentukan kepercayaannya dan dia perjuangkan kepercayaan itu, semua sumber akan tertarik kepada perjuangannya itu walaupun selepas kematiannya.=Mahatma Ghandi=

 

71. Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan orang2 beradab dan berbudi mulia yang dapat kita mengambil manfaatnya. = Hamka =

 

72. Jadi wanita cantik kadang2 sulit. Lelaki tidak selalu mencintai kita, tetapi sering cuma menginginkan kecantikan kita. Wanita yang tidak cantik biasanya lebih mudah, kerana kalau seorang lelaki mencintainya, bererti lelaki itu betul2 cinta padanya. = Gina Lollobrigida =

 

73. Tidak belajar bersungguh2 di waktu muda, hendak menjadi apa pada waktu dewasa?? = Anonim =

 

74. Kebanggaan terbesar dalam hidup adalah apabila kita berhasil melakukan apa yang menurut orang lain tidak dapat dilakukan. = Walter Bagehot =

 

75. Keberanian adalah keupayaan yang memungkinkan seseorang bertindak dengan baik dan mantap, walaupun ia dalam keadaan setengah mati. = Omar Bradley =

Advertisements

147 Responses to KATA PUJANGGA

  1. kiepo berkata:

    bagus untuk renungan dan pegengan…

    Like

  2. najwa berkata:

    just for you

    Like

  3. ahmad fadli berkata:

    kata pujanngga ini sangat membantu kearifan saya dalamberfikir, terimakasih

    Like

  4. Sukma berkata:

    Sesungguhnya Tuhan tlah mempertemukan kita dengan jalan yang Dia kehendaki kemudian memadukan antara kedua hati kita dengan perasaan suka dan senang

    Like

  5. ishqma berkata:

    setiap kata-kata itu….membuatkan sy lebih berkeyakinan….

    ****KAM : Kita sama…apatah lagi apabila mendengar ayat-ayat suci al-Quran…..****

    Like

  6. susie berkata:

    salam… izinkan saya copy kata2 awk ni utk pbaca yg lain….

    Like

  7. amar berkata:

    bagus

    Like

  8. fieza berkata:

    Slm…sy tringin nk copy ayat2 pujangga ni, spy kwn2 lain pn sama2 dapat ilmu berguna dari blog ni. Semoga Allah memberkati anda.

    Like

  9. LaRa berkata:

    bagus tok tenangkan hati n beri semangat untuk hati yang yg dalam lara

    Like

  10. lina_suhana berkata:

    kata-kata yg sungguh menyentuh hati nurani..

    Like

  11. Farah berkata:

    Salam…sy suka la blog ni…cukup bermanfaat…nk mintak kebenaran copy untuk letak kat fb saya…boleh? kalo boleh, mintak halal ye… 🙂

    Like

  12. Saya amat menghargai inisiatif saudara Abu Musaddad dalam membangun minda pembaca dan membina jiwa yang mantap dengan ilmu pengtahuan terutama pengtahuan ugama yang tentunya menjadi pemangkin budaya hidup mulia.

    Hanya satu sahaja perlu diperhatikan bersungguh-sungguh iaitu dalam memilih kata-kata pujangga perlulah ditapis agar selari dengan aqidah Islam kerana apabila ianya bertentangan akan jadilah ia seperti orang membaja kemudian me3racuninya pula.

    Sebagai cuntohnya ialah kata pujangga daripada Thomas Elve Adison ( jadikanlah suatu keyakinan bahwa apa yang anda cita-citakan pasti tercapai dan apa yang anda ushakan pasti berhasil.

    Sebenarnya maanusia hanya dapat berusaha, itupun dengan izin Allah s.w.t., dan yang menentukannya ialah Allah s.w.t. jua, kerana Allah itu maha mengtahui dan tidak layak baginya mengikut kehendak orang yang tidak mengtahui dalam menunaikan hajat mereka hamba-hambanya yang dikasihi melainkan hambanya yang dimurkai. Demikianlah juga pengertian menerima segala hajat hamba yang memintanya, iaitu bukan menurut pilihan hamba yang tidak mengtahui tetapi mengikut pilihanNya yang maha mentahui, manakala metlamat setiap doa bagi orang yang beriman itu ialah untuk mendapat kesudahan yang ba baik terutama di akhirat. Wallahu Aklam.

    Like

  13. Saya sangat2 sukakan kata2 pujangga……….

    Like

  14. adeen berkata:

    ~ words,like glasses,obscure everything which they do not make clear ~ (joseph joubert)

    Mnta izin tuk share.trima ksh! 🙂

    Like

  15. adeen berkata:

    ~ words,like glasses,obscure everything which they do not make clear ~ (joseph joubert)

    Salam..Mnta izin tuk share.trima ksh! 🙂

    Like

  16. Iskandar berkata:

    “merintih tubuh cintakan dunia, meraung jiwa mengenang dosa, nikmat diberi jahil sudahnya,syukur tiada meraba jalannya.”

    Like

  17. azan berkata:

    makasih pak atas sarannya.. sangat bermanfaat untuk hidup saya.
    semoga bapak diberi landungan Allah swt.
    amin..

    Like

  18. leng chai yen berkata:

    alhamdulilah memberi kesedaran pd saya 🙂

    Like

  19. Tanpa Nama berkata:

    ayat2 yg sgt bgus dlm memotivasikn seseorang..

    Like

  20. aisah berkata:

    minta izin utk berkongsi dgn rakan2 lain..
    kata2 yg sgt bernas utk inspirasi semua…

    Like

  21. seitt kaori berkata:

    I cant change the past but I know i can create some future.

    Like

  22. Siti Azlina berkata:

    Assalamualaikum…

    Mohon share kata-kata pujangga diatas…kata-katanya bagus dan sesuai untuk memberi semangat pada teman-teman yang lain.

    Like

  23. Tanpa Nama berkata:

    Kata kata pujangga lahir dari orang yang th menghargai orang lain dan kehidupan

    Like

  24. azmi berkata:

    saya suka kata2 pujangga…banyak memberi motivasi kepada diri dan manfaat bersama.

    Like

  25. NUR HIDAYATI berkata:

    SALAM uKHWAH.. saya tertarik dengan cara tuan dalam penulisan… teruskan usaha anda… dan saya mintak izain untuk berkongsi di facebook… terima kasih.. 🙂

    Like

  26. Kamarudin bin Md Noor berkata:

    Salam ukhwah ,
    Boleh saya petik kata-kata di sini untuk di kongsi . Terima kasih

    Like

  27. assallamualaikum tuan, saya dah lama copy tapi tak mintak izin pun….. maafkan saya. baguslah kata pujangga di laman sesawang awak nie. teruskan usaha semoga sukses dan diberkati Allah.

    Like

  28. yatikawi berkata:

    moga saudara mendapat keberkatan ALLAH atas daya usaha ini. Mohon copy kata-kata hikmah ini utk rujukan diri, anak2 dan anak2 murid

    Like

  29. genta berkata:

    pas,buat siapa aj…..

    Like

  30. Mohd Shahril berkata:

    Assalamualaikum… saya nak minta kebenaran tuan untuk saya copy kata-kata hikmah untuk buat pedoman hidup saya dan kawan-kawan saya

    Like

  31. siti nur berkata:

    kadang-kadang allah menghilangkan sekejap matahari daripada kita
    di datangi hujan dan guruh
    puas kita menangis mencari matahari yang hilang
    rupanya allah hendak beri pelangi yang indah

    Like

  32. Tanpa Nama berkata:

    bro,,, nk share 🙂

    Like

  33. shiela berkata:

    assalamualaikum…sy mntak izin ye copy n paste kata2

    Like

  34. wakk fuad berkata:

    terbaik membaca kata-kata pujangga ini memberi kita ilmu selain dapat memberi kata-kata semangat yang dapat membina diri mencapai kejayaan

    Like

  35. Tanpa Nama berkata:

    teruskan usaha murni smoga mdapat keberkatan dari Allah S.A.W Amin….

    Like

  36. sharifah Alawiah berkata:

    terima kasih..teruskan usaha murni ni..semuga diberkati…:)

    Like

  37. Tanpa Nama berkata:

    assalamualaikum…sy mntak izin ye copy n paste kata2

    Like

  38. Tanpa Nama berkata:

    BLOG INI MENARIK.TAHNIAH DAN TERIMA KASIH.Banyak maklumat diperolehi dan menghiburkan.

    Like

  39. Tanpa Nama berkata:

    assalamualaikum…kata-kata pujangga yang mantap..like it very much!

    Like

  40. Aqmal berkata:

    assalamualaikum…kata-kata pujangga yang mantap..like it very much!

    Like

  41. Tanpa Nama berkata:

    maaf izin kan saya copy kata2 anda….

    Like

  42. Tanpa Nama berkata:

    salam. sy suka ngan kata2 dlm ni tapi yg lecehnye katun kat sebelah kiri ni.. kata2 terlindung disebalik katun tu. kalau boleh, saudara blh ubah kedudukan katun di sebelah kanan atau kecilkan sedikit saiz katun itu. sy jga nk minta izin copy kat fb..

    Like

  43. Ila Fauzy berkata:

    TERVAOIKKKKKKKKK~ NANG HEBAT LA KTK~ :))))) MHON DICOPY DAN DSHARE YA~ MENARIK :)))) SYUKRAN 😀

    Like

  44. hatimiraallah berkata:

    Pengetahuan tanpa menggunakan akal fikiran adalah binatang.Itulah perbezaan ….

    Like

  45. Tanpa Nama berkata:

    fuyyyooooo………………terbaik ayat2 tuu…….nk copy leh..??
    hehehhehe………

    Like

  46. ummie berkata:

    Salam, Alhamdulillah..dpt dikongsi bersama. Sebenarnya saya suka mencari kata2 indah dan bermakna sbg pedoman & panduan dan dapat memotivasikan diri…mohon memetik dari apa yang telah anda terbitkan disini untuk dipanjangkan.. semuga anda mendapat ganjaranNya kelak Aminn..

    Like

  47. harun bin muhammed isa berkata:

    assalamualaikum. semoga kata-kata pujangga ini boleh menjadi salah satu sumber rujukan bagi mereka yang ingin berjaya

    Like

  48. Hidup adalah sebuah pilihan…

    Like

  49. cheyrasoftware berkata:

    mantap mas kata2nya jempol 99 deh buat mas,sisa nya ntar nyusul hehehehe,,kunjung balik mas

    Like

  50. Muhd Azizul berkata:

    mantap dan padat..Assalammualaikum…sy tringin nk copy ayat2 pujangga ni, spy kwn2 lain pn sama2 dapat ilmu berguna dari blog ni. Semoga Allah memberkati anda.

    Like

  51. Tanpa Nama berkata:

    Bgs kata kata nya.

    Like

  52. Tanpa Nama berkata:

    saya sukakan kata-kata pujangga ini insyaallah…..banyak menyedarkan saya.

    Like

  53. Abidonal berkata:

    3 kata : Berbicara, berusaha, dan berdo’a..

    Like

  54. Heru prianto berkata:

    sungguh bagus kata bujangga ini tapi kalau di tambah kata kata bujangga islam ya tambah bagus lagi

    Like

  55. Ibnu Ahmad berkata:

    assalamualaikum..bile tgk blog ni..saya dpt membuat karangan spm dengan lebih mudah..x sia2 tgk blog ni..hrp dpt perbykkn lg kate2 pujangga…terima kasihh!!!

    Like

  56. sam berkata:

    salam.bolig share kata kata pujangga tuan..trima kasih

    Like

  57. Tanpa Nama berkata:

    sesuai~~~~,,,,,, untuk panduan hidup masarakat kini…

    Like

  58. eva cosway berkata:

    asallamu allaikummm,,,,,bagus kata2 pujangga nya,,,insaallah saya akn menggamal kan nya

    Like

  59. Tanpa Nama berkata:

    kata-kata yang indah yang penuh tersirat

    Like

  60. luriah berkata:

    Assalammualaikum..saya suka blog ni..sgt indah transkripsinya..minta izin utk copy ye..

    Like

  61. Tanpa Nama berkata:

    Assalamualaikum..
    saya mintak izin untuk copy ye ?

    Like

  62. Andrawap berkata:

    Kata-kata yang bagus dan sangat berarti.

    Like

  63. niezam berkata:

    assalamualaikum …
    sate mintak print

    Like

  64. awie berkata:

    assalamualaikom..
    tahniah diatas usaha saudara kerana telah berjaya mengembangkan lagi ilmu utk santapan kepada sang pencinta ilmu.. semoga ianya dpat memberi manfaat kepada para pembaca budiman yang sedang musafir dan dahagakan kata-kata ilmiah sebagai bekalan hari mendatang.

    Like

  65. Tanpa Nama berkata:

    asalamualaikum….congrate,,,4 ur kate pujangge i like…it was an info 4 student like me

    Like

  66. Tanpa Nama berkata:

    assalamualaikum…..
    qu suka kata2 pujanggax…
    izinkan qu mengkopyx….

    Like

  67. Tanpa Nama berkata:

    salam…mohon share…sgt berguna

    Like

  68. Tanpa Nama berkata:

    masukan yg islami

    Like

  69. amyra azman berkata:

    salam.. thniah d’atas inisiatif encik, saya sangat tertarik dgn kata2 pujangga ini.. ia dpt mbuka minda sy..

    Like

  70. khairunnabila berkata:

    terbaek lah ..boleh jadikan satu status diri

    Like

  71. Tanpa Nama berkata:

    wizzzzzzzzzzzzzzzz…………. puas the……

    Like

  72. Tanpa Nama berkata:

    sangat bagus sekali kata2 pujangga saudara…saya mohon untuk share bersama teman-teman yang lain…

    Like

  73. Tanpa Nama berkata:

    saya suka kata2 pujangga anda,,,:)

    Like

  74. Tanpa Nama berkata:

    Salam..sy minta izin..ambil sdkit untk stts facebook

    Like

  75. mira berkata:

    assalamualaikum,.minta izin copy.thanks

    Like

  76. dedep berkata:

    Mantap

    Like

  77. Lina berkata:

    Assalamualaikum…saya mohon izin share dengan teman-teman…terima kasih…

    Like

  78. abonk berkata:

    hidup berawal dari mimpi.

    Like

  79. irman berkata:

    izin copy

    Like

  80. Dipa P Eerdana berkata:

    Asslmu’alaikum…..sy sangat suka dgn kata2 pujangga,dari semenjak duduk di bangku SD….
    izinkan sy meng copy nya, barokallohufik

    Like

  81. mohon share!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Like

  82. Tanpa Nama berkata:

    Asalammualaikum
    Boleh sy copy ayat2 pujangga ni?

    Like

  83. hababill AR berkata:

    aslkm.. blog ini sungguh menarik dan rsanya boleh memberi manfaat kpd kta semua.. inshaa Allah..

    Like

  84. ahmed khulaib berkata:

    excellent…………..
    I like it…………..

    Like

  85. Tanpa Nama berkata:

    izin copy

    Like

  86. OZILIA PUTRA berkata:

    i like so much

    Like

  87. Deden Aprylo berkata:

    selalu salut dengan ungkapan thomas alfa edison yang ” i’m not failed,but i found 10.000 that can’t work” seakan tak pernah menenal kta gagal,

    Like

  88. by indra pratama berkata:

    setiap kata mengandung artikulasi tersendiri.dan hanya diri kita yang bisa menyikapi.

    Like

  89. ramadhan akbar zasu bin zainnuddi bin moh,ulung uddin berkata:

    ass. wr.wb.
    ketika saya membaca kata pujangga ini .saya merasa beruntung mendapatkan ilmu yang luar biasa . terima kasih pak semoga kata pujangga bisa di jadikan jalan untuk ilmu allah.

    Like

  90. Annasehah berkata:

    Salam.. sy mohon copy beberapa kata2 di atas..miga Allah berkati anda.. TQ

    Like

  91. Tanpa Nama berkata:

    Banyak hal2 yg perlu d renungkan,insyaallah ini bsa menbantu

    Like

  92. amoon berkata:

    salam. mohon copy..tq

    Like

  93. Tanpa Nama berkata:

    emmm sronok dpt bce kte2 pujgge yg mmbine

    Like

  94. Tanpa Nama berkata:

    kte2 yg indh..:)

    Like

  95. miel berkata:

    Assalamualaikum, blh tak klau sya copy kata-kata hikmah di atas nie..

    Like

  96. Ada salam patang lan berkata:

    Kata la yang menemukan kita. . .namun. . .kata jua la yang memisakan kita

    Like

  97. MUHAMMAD AMIN berkata:

    setelah membaca tiad kata lain kata TERIMAKASIH

    Like

  98. Tanpa Nama berkata:

    Asalamualaikum. Saya minta izin copy. Terima kasih.

    Like

  99. Top Niaga berkata:

    Saya suka membaca kata2 pujangga seperti ini. Keep posting about this topic 🙂

    Like

  100. jufrie al masturi berkata:

    sukran katsira ust. sungguh indah kalamuka ust.

    Like

  101. Tanpa Nama berkata:

    TERBAIKLAH

    Like

  102. Brandal kejawen berkata:

    Kemantapan pikiran keteguhan hati akan menjadi ke tenangan hati .

    Like

  103. yo berkata:

    saya nak mintak izin guna salah satu kata pujangga dari blog encik. mohon di izinkan

    Like

  104. Tanpa Nama berkata:

    wah kata2 yg sangat menyentuh hati.

    Like

  105. Syed Zain Al-Jufri berkata:

    Assalamu’alaikum.. Islam sangat suka berkongsi ilmu.. maka dengan itu saya nak minta izin untuk kongsi 🙂

    Like

  106. HackerBerry berkata:

    minta izin pake kata2 pujangganya bro…
    trima kasih..

    Like

  107. habibmuadzim berkata:

    Asalamuaalikum

    Mohon Ridhonya buat saya sare ulang.

    Terimakasih

    Like

  108. Tanpa Nama berkata:

    madah

    Like

  109. cnitaqu berkata:

    tahniah…best sgt sesuai tok d jdikn pgangan dan tauladan…tq so much…

    Like

  110. Tanpa Nama berkata:

    izinkan sy copy..

    Like

  111. Tanpa Nama berkata:

    Kata kata ini sangat menyentu hati,, perbanyaklah sebanyak mungkin untuk menciptakan kata kata yg sangat menyentuh hati ini…

    Like

  112. adam berkata:

    sangat bagus dan inspiratif,

    Like

  113. Hamka berkata:

    Bgus skalii kata kata nya …

    Dan kata kata nya bikin insfirasi buat saya …

    Like

  114. Tanpa Nama berkata:

    terbaikkkkk…izinkan saya copy

    Like

  115. Tanpa Nama berkata:

    mantap semua kata kata nya makasih ya

    Like

  116. fauzan berkata:

    saya mau inta izin copy ya

    Like

  117. Tanpa Nama berkata:

    as salam,mohon kongsi apa saja ayat-ayat dlm koleksi blog ini…

    Like

  118. Mantap kali ini syair!

    Like

  119. fachry berkata:

    Memang sangat menginspirasi.

    Like

  120. rivan danial berkata:

    Asalamwalaikum.. Mohon izin copy kata2nya.. 🙂

    Like

  121. Tanpa Nama berkata:

    Salam..izinkan saya copy kata2 indah ini..

    Like

  122. muhammad luqman berkata:

    tuan/puan yang dihormati,saya muhammad luqman meminta izin degan rendah hati untuk menyalin dan menyebarkan kata kata pujangga ini untuk pengajaran semua.
    terimakasih.

    Like

  123. wawans berkata:

    terima kasih gan ,,mantap kata2 nya

    Like

  124. Dompeng berkata:

    mantap kata”nya sob…

    Like

  125. agusfyanta berkata:

    Bagus sekali kita cermati

    Like

  126. Tanpa Nama berkata:

    tahniah! terima kasih atas perkongsian

    Like

  127. Tanpa Nama berkata:

    assalamualaikum”
    sudah lama saya mencari halaman begini ‘
    mohom kongsi untuk rakan-rakan yang lain”
    terima kasih’

    Like

  128. […] Article Title: Kata pujangga | kalam abu musaddad Source: ibnismail.wordpress.com » Visit Link « […]

    Like

  129. Tanpa Nama berkata:

    mempertahan kan keyakinan tidak sulit jika kita menyadari untuk apa bumi dan keyakinan
    kita diciptakan by i fan

    Like

  130. Tanpa Nama berkata:

    fery good

    Like

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: