Ramadhan 2 : Bersyukurlah Kepada Tuhanmu!

26 Julai 2012

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Segala syukur dan puji-pujian kepada Allah, Tuhan semesta alam. Tuhan yang berhak disembah, dipuji dan dicintai.

Kami berlindung kepada Allah dari segala macam kejahatan dan tipu daya Syaitan, dari segala dosa dan noda yang telah kami lakukan.

Selawat dan salam ke atas Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya barang siapa yang diberikan oleh Allah petunjuk, maka tiada siapa yang dapat menyesatkannya dan barang siapa yang disesatkan oleh Allah, maka tiada siapa yang dapat memberikannya petunjuk.

Baca baki entri ini »


Ramadhan 1: Ahlan Wa Sahlan Tetamu Agung

17 Julai 2012

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Alhamdulillah marilah sama-sama kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana pada hari ini kita masih diberi kesempatan oleh-NYA untuk melaksanakan tugas harian kita sebagai hamba kepada-NYA dan khalifah di muka bumi ini.

Hari ini Allah SWT menganugerahkan kita kesihatan, kekuatan, di murahkan rezeki dan dibri pelbagai nikmat supaya kita menjadi hamba-hamba-NYA yang taat dan bertaqwa.

Beberapa hari lagi seluruh umat Islam akan menyambut kedatangan bulan ramadhan iaitu bulan yang banyak keistimewaan, di mana pada bulan ramadhan turunnya kitab suci al-Quran, bulan yang banyak mengandungi kelebihan, keberkatan dan bulan yang membawa berbagai-bagai hikmah dan rahsia.

Baca baki entri ini »


Rebutlah Bonus Allah

18 Ogos 2011

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Baru-baru ini kerajaan telah mengumumkan bahawa setiap kakitangan awam akan mendapat imbuhan atau bonus sebagai persiapan hari raya yang bakal tiba tidak lama lagi.

Tersenyum lebarlah semuanya di atas pengumuman itu.

Maka apabila tibanya 15 haribulan seperti yang dijanjikan, berpusu-pusulah kita beratur panjang berjela-jela setiap mesin ATM untuk mengambil bonus tersebut.

Kita sanggup beratur berjam-jam di mesin ATM untuk mengambil imbuhan atau bonus yang tidak kekal dan sementara itu.

Baca baki entri ini »


Adab Memuliakan Tetamu

10 Julai 2010

Assalamulaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Salam silaturrahim buat semua pengunjung laman ini. Terima kasih kerana dirimu cukup setia mengikuti perkembangan laman ini. Tiada kata indah yang dapat ku ucapkan hanyalah “berterima kasih” kerana sudi membaca hasil karyaku walaupun tak seberapa namun dirimu tetap menjadi sahabat setia laman ini.

Pada malam yang damai ini, terdetik dihatiku ingin berbicara sesuatu yang mungkin ada di antara kita yang pandang remeh tentang satu hal yang sangat dituntut oleh agama kita Islam. Oleh itu, bicara pada malam ini adalah berhubung dengan akhlak dan adab kita ketika melayan tetamu sama ada tetamu itu di rumah, di pejabat dan sebagainya.

“Adakah sebelum ini aku melayan tetamu-tetamu yang hadir ke rumahku dengan baik?”.

“Adakah aku mengikuti adab-adabnya sepertimana yang dianjurkan oleh agamaku Islam?”

Inilah persoalan yang timbul dibenak fikiranku ketika ini. Mungkin juga dirimu berfikir persoalan yang sama.

Baca baki entri ini »


Beradab Apabila Bertanya

2 Mac 2010

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Semasa KAM berjalan-jalan untuk pergi ke salah sebuah pasar raya di Sarikei pada minggu lepas, KAM disapa oleh tiga orang remaja yang berumur dalam lingkungan 20-an. Mereka menepuk bahu KAM dari arah belakang. Terkejut juga apabila melihat tiga orang remaja dibelakang, cara mereka menegur ala-ala samseng, ingat mereka hendak merampok, tetapi rupa-rupanya mereka bertiga ingin bertanya sesuatu.

Salah seorang daripada remaja tersebut bertanya kepada KAM, “Bang…Abang nak pergi mana…Kami nak tanya ni…Kat mana ekk BSN (Bank Simpanan Nasional) yang baru? Tadi kami pergi tempat lama tu, tapi sana dah tutup…”

“Emm…Saya nak pergi pasar raya tu…BSN???? Oooo tempat lama tu dah tutup ke…Saya tak pasti la kat mana dik, tapi kawan saya cakap kalau tak silap bank tu kat shell minyak sebelah sana…Cubalah adik pergi sana…” jawab KAM.

Baca baki entri ini »


RAMADHAN : Jaga Adab dan Kesucian “Masjid”

30 Ogos 2009

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

AKHLAK. Apabila tibanya musim bulan ramadhan, maka boleh dikatakan seluruh masjid atau surau setiap pelusuk kampung dan bandar hampir penuh dengan kehadiran para jamaah untuk menunaikan solat insyak dan solat terawih secara berjamaah. Dengan demikian, apabila berada di dalam masjid atau di kawasan masjid, kita hendaklah menjaga adab-adab dan kesucian “masjid”. Perkara ini bukan khusus kepada kanak-kanak sahaja, malah kepada orang dewasa.

Pada kebiasaannya, pihak AJK masjid cuma melarang kepada kanak-kanak sahaja supaya “jangan buat bising dan sebagainya”, ketika para jamaah menunaikan solat. Almaklumlah kanak-kanak ni nakal dan tak dengar nasihat. Tetapi mereka tidak pula memperingati juga kepada golongan “tua bangka” yang suka bersembang kosong sambil menghisap rokok di kawasan masjid. Sepatutnya pihak AJK lebih peka tehadap perkara ini bagi menjaga kesucian “Baitullah”. Di kawasan masjid bukanlah tempat menghisap rokok, malah apa yang KAM perhatikan, ada sesetengah masjid tidak meletakkan label “dilarang merokok” di kawasan masjid. Yang ada hanyalah “Kepada kanak-kanak, diharap jangan buat bising ketika ibu bapa sedang menunaikan solat terawih”.

Baca baki entri ini »


Adab Ketika Menuntut Ilmu

5 Mei 2009

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…

menuntut-ilmu1

PERTAMA kalam ini memohon maaf di atas kelewatan penerbitan artikel ini kerana masa tidak mengizinkan. Tetapi hari ini artikel ini selamat diterbitkan.

Sebenarnya artikel ini adalah permintaan seorang teman untuk ana menulis tentang adab ketika belajar ini. Mudah-mudahan dengan penerbitan artikel ini ianya dapat memberi manfaat kepada semua pembaca terutamanaya kepada para pelajar.

Menuntut ilmu adalah sangat dianjurkan oleh agama Islam sama ada ilmu fardu ain atau pun ilmu fardu kifayah, kedua-duanya adalah penting bagi setiap insan untuk bahagia di dunia dan di akhirat. Allah SWT telah berfirman di dalam surah al-Alaq ayat 1-4 yang bermaksud :

Baca baki entri ini »