Rebutlah Bonus Allah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Baru-baru ini kerajaan telah mengumumkan bahawa setiap kakitangan awam akan mendapat imbuhan atau bonus sebagai persiapan hari raya yang bakal tiba tidak lama lagi.

Tersenyum lebarlah semuanya di atas pengumuman itu.

Maka apabila tibanya 15 haribulan seperti yang dijanjikan, berpusu-pusulah kita beratur panjang berjela-jela setiap mesin ATM untuk mengambil bonus tersebut.

Kita sanggup beratur berjam-jam di mesin ATM untuk mengambil imbuhan atau bonus yang tidak kekal dan sementara itu.

Apabila keluar sahaja wang daripada mesin ATM itu, dengan senyuman manis membawa wang tersebut untuk belanja persiapan hari raya.

Beli baju raya anak isteri, beli perabot baru, beli langsir baru dan sebagainya. Pendek kata semuanya mesti tukar yang baru. Baru meriah sambut raya nanti. Inilah realiti yang berlaku.

Namun lupakah kita!

Lupakah dengan bonus Allah yang berlipat kali ganda dan kekal sempena ramadhan ini.

Jika kita kejar bonus Allah yang dijanjikan seperti kita mengejar mesin-mesin ATM itu alangkah beruntungnya hamba Allah itu.

Justeru itu, saya mengajak diri saya dan pembaca sekalian, marilah sama-sama kita mengejar bonus Allah yang kekal sebagai bekalan akhirat sempena bulan ramadhan yang mulia ini.

Kini kita sudah pun berada di penghujung ramadhan. Marilah sama-sama kita merebut peluang yang tersisa ini dengan melakukan pelbagai amal kebajikan dan pertingkatkan amal ibadah kita kepada Allah SWT dengan perbanyakkan amalan bersedekah dan mendirikan solat malam.

Mudah-mudahan tarbiyah ramadhan kali ini dapat mendidik diri kita menjadi hamba Allah yang beriman dan beramal soleh.

Manakala disepuluh malam yang terakhir ini, agar lailatul qadar menjadi milik kita. Sama-samalah kita berusaha untuk mendapatkan ganjaran dan bonus Allah ini.

Wallahu a’lam.

© IBNISMAIL.WORDPRESS.COM

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel @ penulisan yang tersiar di laman blog ini dihasilkan untuk tujuan perkongsian ilmu dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun mohon kerjasama agar segala bahan sama ada berbentuk artikel, video dan lain-lain yang di ambil daripada laman blog ini diberikan “kredit” dengan meletakkan alamat https://ibnismail.wordpress.com sebagai sokongan anda. Perlu ditegaskan di sini juga, sekiranya  terdapat pertentangan dengan fakta terutamanya al-Quran dan al-Hadith, maka penulisan ini adalah terbatal dan tidak sah dengan sendirinya. Selain itu, pemilik blog Kalam Abu Musaddad tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku kerosakan atau masalah pada system komputer pelawat semasa @ sesudah melawat laman ini. Mohon ampun dan maaf juga sekiranya terdapat artikel @ penulisan di laman ini yang menyentuh dan tidak disenangi hati para pelawat.

Daro, Sarawak
18 Ogos 2011/18 Ramadhan 1432
ibnismail.wordpress.com

 

 

 

Advertisements

2 Responses to Rebutlah Bonus Allah

  1. Che Yie berkata:

    Assalamualaikum Saudara Alwi

    Apa pandangan ustaz tentang laman sosial amat pupular masa ini , memang tak dinafikan ia boleh mewujud ramai sahabat dikalangan kita , tapi hanya sekadar alam maya ,kadang2 sahabat2 kita berada dihadapan kita tidak layan tapi kita asyid melayan sahabat kita dekat FB, Twitter, WhatAsp , WeChat dll.

    Like

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: