Gerek Oh Gerek

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Apabila ada orang sebut “gerek” pasti saya ketawa seorang diri. Kalau kat semenanjung terutama sebelah utara “gerek” bermaksud basikal. Tetapi kalau sebelah sini (sarawak) “gerek” bermaksud awek atau makwe.

Pernah suatu ketika dulu, tahun pertama saya menjejak kaki bumi sarawak ini, ada seorang hamba Allah bertanya kepada saya.

“Ustaz ada gerek tak?”

“Em ada kat kampung…” jawab saya ringkas.

“Cantik tak gerek ustaz?” tanya hamba Allah itu lagi.

“Entahlah dah lama tak tengok…Mungkin dah buruk kot…lama dah tak guna gerek tu…saya guna masa sekolah dulu jer…”

“Fuhhhhh…hebat ustaz…masa sekolah dulu dah ada gerek…” hamba Allah itu memuji saya sambil ketawa.

“Bapak ustaz tak marah ke ada gerek kat sekolah?” Hamba Allah itu bertanya lagi.

“Ishhh…naper pulak dia nak marah…dia yang belikan untuk saya..” jawab saya lagi.

“Ohhh kat semenanjung gerek boleh dijual beli ekkk, berapa harganya? tanya hamba Allah itu lagi. Macam tak puas hati jer.

Mamat ni banyak tanya betul la…bisik dalam hati saya.

“Yelah..kalau ada duit semua boleh beli. Tak mahal…kalau dulu masa bapak saya beli harganya dalam RM 100. Mungkin sekarang ni dah mahal sedikit…kalau kat sini (sarawak) berapa pula harganya? tanya saya pula.

Hamba Allah itu mengeleng-gelengkan kepalanya.

“ustaz ni biar betul…gerek mana boleh jual beli kat sini. Bukan macam jual beli ayam kat pasar tu…Kalau nak guna kenalah kahwin dulu…baru boleh bawa ke sini ke mari…”

Kahwin?????? Takkan mamat ni nak kahwin dengan basikal kot….Hahahahaha…Lucunya.

Rupa-rupanya kat sarawak ni panggilan gerek tu untuk awek. Gerek Oh Gerek…Kenapalah nama engkau gerek…

Lain tempat lain bahasa, lain padang lain belalang, lain lubuk lain pula ikannya….dan entah apa-apa lagilah….Sebutannya adalah sama cuma maksudnya berlainan.

Wallahu a’lam.

© IBNISMAIL.WORDPRESS.COM

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel @ penulisan yang tersiar di laman blog ini dihasilkan untuk tujuan perkongsian ilmu dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun mohon kerjasama agar segala bahan sama ada berbentuk artikel, video dan lain-lain yang di ambil daripada laman blog ini diberikan “kredit” dengan meletakkan alamat https://ibnismail.wordpress.com sebagai sokongan anda. Perlu ditegaskan di sini juga, sekiranya  terdapat pertentangan dengan fakta terutamanya al-Quran dan al-Hadith, maka penulisan ini adalah terbatal dan tidak sah dengan sendirinya. Selain itu, pemilik blog Kalam Abu Musaddad tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku kerosakan atau masalah pada system komputer pelawat semasa @ sesudah melawat laman ini. Mohon ampun dan maaf juga sekiranya terdapat artikel @ penulisan di laman ini yang menyentuh dan tidak disenangi hati para pelawat.

Tanjung Manis, Sarawak
07 Februari 2011/03 Rabiul Awal 1432
ibnismail.wordpress.com

 

 

 

Advertisements

About Abu Musaddad

"Setiap setangga ilmu ku tingkat...Insaflah aku jahilnya diri...Keinginan panjang, kehidupan singkat. Tapi....Aku tak bosan, dalam mencari..."

Posted on 7 Februari 2011, in UMUM and tagged , . Bookmark the permalink. 4 Komen.

  1. betul3x..mula2 saya datang srawak dulu pn ingat gerek tu basikal..hehe..

  2. saya sik da gerek…sik main gerek2 towk…study first…huhu..pa jak laa…huhu

  3. The process of buying a car can be extremely taxing. Some people might not know a lot about cars,
    but there are others who know too much and constantly feel like they aren’t getting a good deal. You can get the best car at the best price by following this advice.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: