Kita Bertanya…Allah SWT Mejawab…

Bismillahirrahmanirahim…

Assalamualaikum wbt kepada semua pengunjung Kalam Abu Musaddad…Mudah-mudahan hari ini adalah hari terbaik dan paling bahagia untuk anda. Oleh itu hendaklah kita sentiasa bersyukur kepada-NYA di atas apa yang diberikan dan dinikmati pada hari ini.

Namun sebagai hamba Allah SWT…Manusia tidak terlepas daripada ujian dan dugaan Allah SWT sama ada suka atau sebaliknya, sebagai insan yang beriman hendaklah menerimanya dengan hati yang terbuka.

Kadang-kadang banyak persoalan yang timbul dalam diri kita tentang apa yang kita alami dalam kehidupan seharian. Misalnya kita bertanya “kenapa aku diuji ?”… Maka pertanyaan itu dijawab oleh Allah SWT :

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji ? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungghnya Allah SWT mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

Kita bertanya lagi, “Kenapa aku diuji seberat ini ?… Allah SWT menjawab :

” Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya…” (Surah al-Baqarah ayat 286).

Manakala apabila sesuatu keinginan kita tidak tercapai, maka kita bertanya pada diri, ” kenapa aku tidak dapat apa yang aku inginkan ?”…. Persoalan ini juga dijawab oleh Allah SWT :

” Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Surah al-Baqarah ayat 216).

Kemudian apabila sesuatu yang diingini tidak tercapai, maka kita berasa kecewa dan dan bersedih hati. Lalu kita bertanya, ” Kenapa aku mudah merasa sedih dan kecewa ?… Maka Allah SWT menjawab :

” Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” (Surah Ali-Imran ayat 139).

Di dalam menghadapi ujian dan dugaan, merasa kecewa, sedih serta keinginan tidak tercapai, kita dituntut supaya bersabar. Kerana bersabar itu separuh daripada iman. Ya…Harus bersabar, tapi kenapa ? Itulah persoalan kita… Kenapa kita mesti bersabar ? Persoalan ini dijawab oleh Allah SWT di dalam Surah Ali-Imran ayat 200 maksudnya :

“Wahai orang-orang yang beriman ! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh dimedan perjuangan, dan bersedialah dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya mencapai kemenangan.

Kita bertanya lagi, ” Bagaimana harus aku menghadapinya ?”…. Dijawab lagi oleh Allah SWT :

” Dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” (Surah al-Baqarah ayat 45).

Dan kita bertanya lagi..” apa yang aku dapat daripada semua ini (bersabar) ?”… Ini janji Allah SWT :

” Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka…. (Surah at-Taubah ayat 111)

Seterusnya bagaimana pula sekiranya aku tidak mampu bertahan kesabaran daripada semua ini ? Tanya kita…Maka Allah SWT menjawab :

” Dan janganlah kamu berputus asa darirahmat Allah SWT. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf ayat 12)

Justeru itu segala persoalan yang timbul dalam diri kita telah dijawab oleh Allah SWT di dalam kitab suci al-Quran. Oleh itu, marilah sama-sama kita jadikan al-Quran sebagai panduan dan pedoman hidup kita. Mudah-mudahan kita menjadi hamba Allah yang soleh dan solehah…Ameen…

Bagaimana pula pandangan anda ?

Kalam Abu Musaddad / 23 Ogos 2008
https://ibnismail.wordpress.com



About Abu Musaddad

"Setiap setangga ilmu ku tingkat...Insaflah aku jahilnya diri...Keinginan panjang, kehidupan singkat. Tapi....Aku tak bosan, dalam mencari..."

Posted on 23 Ogos 2008, in ARTIKEL, Bicara Agama. Bookmark the permalink. 1 Komen.

  1. assalamualaikum…
    thx sebab menyedarkan saya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: