KALAMKU UNTUK SUFIAH

sufiah.jpgsufiah-yusuf.jpg
Sufiah…
Suatu ketika dulu dirimu menjadi kebanggaan kami rakyat Malaysia, sebagai sahabatmu yang sebangsa, seagama, seakidah dan seperjuangan..
Dalam usia semudamu, tidak ada rakyat di negara ini dapat menandingi kepintaran dan kecerdikanmu. Dirimu ditawarkan untuk melanjutkan pengajian salah sebuah universiti terhebat di dunia (Oxford). Walaupun masih berumur 13 tahun. Itulah kebanggaan kami.
Sufiah…Pemergianmu diiringi seribu doa dan harapan agar dirimu menjadi insan berguna. Berguna kepada agama, bangsa dan negara.
Tapi bilaku baca kisahmu hari ini…alangkah terkejut, sedih, pilu, simpati dan semacam tidak percaya aje apa yang berlaku ke atas dirimu sekarang. Manusia yang di anugerah kepintaran oleh Allah SWT boleh terjerumus kelembah hina dan menjijikkan.

Sufiah…

Kenapa jalan itu yang engkau pilih?? Kenapa jalan hina ini engkau tempuhi?? Kenapa pekerjaan terkutuk dan salah di sisi agama engkau jadikan kerjaya sampingan untuk menampung kehidupanmu ?? Di manakah engkau letakkan maruah dirimu..Di mana engkau letakkan pegangan agamamu sebagai muslimah Islam ?? Tidak ada pekerjaan lainkah yang boleh engkau lakukan selain pekerjaan yang engkau hadapi sekarang ?? Apa sebenarnya masalah sehingga engkau memilih jalan haram ini ?? Aku percaya dengan gelaran “GENIUS” itu pasti banyak kerja yang dapat engkau cari dan lakukan…Bukannya mengambil jalan mudah dengan memilih jalan yang terkutuk di sisi Allah. Tapi sayang seribu kali sayang…Nasi sudah menjadi bubur…

Sufiah..

Aku percaya dan yakin mesti ada sebab kenapa engkau memilih jalan ini…Segalanya Hanya Allah SWT saja yang Maha Mengetahui. Walau apa pun sebabnya tapi jalan yang engkau pilih itu tetap salah..Salah di sisi agama kita (Islam).

Untukmu Sufiah…

Walau bagaimana pun masih ada kesempatan untuk kembali kepangkal jalan..Jalan yang benar selagi Allah masih memberi peluang untuk hidup di muka bumi ciptaan-NYA. Pintu taubat sentiasa terbuka untukmu..Untukmu kembali kepada Sufiah..Sufiah yang pernah aku kenal dulu sebagai anak melayu yang beragama Islam mempunyai cita2 tinggi dan berwawasan. Harapan aku janganlah engkau terus dengan gelaran Shilpa Lee yang ada sekarang. Aku harap engkau akan berubah suatu hari nanti.

Sufiah..

Setiap manusia pasti melakukan kesilapan & kesalahan dalam hidupnya…Tidak kira kesalahan apa pun yang pernah dilakukan. Yang pastinya Allah SWT itu Maha Penyayang dan Pengampun… Selagi pintu taubat masih terbuka luas..Bertaubatlah..Dan setiap kesilapan & kesalahan yang kita lakukan mesti di tebus..Jangan terus hanyut..Hanyut dengan dosa2 dan kehinaan.

Dan kepada keluarga sufiah…Bersabarlah..Sama2 kita berdoa dan memohon kepada Allah agar Sufiah kembali kepangkal jalan. Yakinlah kepada Allah..Ameen…

P/S : – Jadikan kisah ini sebagai teladan dalam kita mendidik anak2. Kecemerlangan akademik semata2 tidak menjamin kebahagiaan dunia apatah lagi di akhirat kelak. Janganlah terlalu menekankan kecemerlangan akademik semata2 sehingga kita lupa dan abaikan pendidikan agama terhadap anak2 kita.

Advertisements

About Abu Musaddad

"Setiap setangga ilmu ku tingkat...Insaflah aku jahilnya diri...Keinginan panjang, kehidupan singkat. Tapi....Aku tak bosan, dalam mencari..."

Posted on 2 April 2008, in BICARA GLOBAL, Isu Semasa, Keratan Akbar, Kisah Teladan. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: