Kelebihan Ayat Kursi

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, “Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila seseorang dari umatku membaca ayat Kursi 12 kali, kemudian dia berwuduk dan mengerjakan solat subuh, nescaya Allah akan menjaganya dari kejahatan syaitan dan darjatnya sama dengan orang yang membaca seluruh al-Qur’an sebanyak tiga kali, dan pada hari kiamat ia akan diberi mahkota dari cahaya yang menyinari semua penghuni dunia.”

Berkata Anas bin Malik, “Ya Rasulullah, apakah hendak dibaca setiap hari?”Sabda Rasulullah S.A.W, ” Tidak, cukuplah membacanya pada setiap hari Jumaat.”

Umat-umat dahulu hanya sedikit sahaja yang mempercayai rasul-rasul mereka dan itu pun apabila mereka melihat mukjizat secara langsung. Kita sebagai umat Islam tidak boleh ragu-ragu tentang apa yang diterangkan oleh Allah dan Rasul. Janganlah kita ragu-ragu tentang al-Qur’an, hadis dan sunnah Rasul kita. Janganlah kita menjadi seperti umat yang terdahulu yang mana mereka itu lebih suka banyak bertanya dan hendak melihat bukti-bukti terlebih dahulu sebelum mereka beriman.

Setiap satu yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W kepada kita adalah untuk kebaikan kita sendiri. Rasulullah S.A.W menyuruh kita mengamalkan membaca surah Kursi. Kehebatan ayat ini telah ditearngkan dalam banyak hadis. Kehebatan ayat Kursi ini adalah untuk kita juga, yakni untuk menangkis gangguan syaitan dan kuncu-kuncunya di samping itu kita diberi pahala.

Begitu juga dengan surah al-Falaq, surah Yasin dan banyak lagi ayat-ayat al-Qur’an yang mempunyai keistimewaannya. Setiap isi al-Qur’an itu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Oleh itu kita umat Islam, janganlah ada sedikit pun keraguan tentang ayat-ayat al-Qur’an, hadis Nabi dan sunnah Baginda S.A.W. Keraguan dan was-was itu datangnya dari syaitan. WALLAHU A’LAM>>>

2 Responses to Kelebihan Ayat Kursi

  1. Hikmatun berkata:

    SAlam alaikum w.b.t… sungguh indah dan gah ayat Kursi, kerana ia terkandung maksud mengagungkan Allah yang tiada tolok bandingnya. Dan ayat Kursi juga insyaALlah dapat jadi ayat pelindung, dengan membaca sebelum keluar rumah, insyaALlah nabi kata 40,000 malaikat akan melindungi kita. Semoga kita jadikan ayat kursi sebagai perisai dari syaitan dan dari segala mara bahaya dan mendapat kan keredhaan Allah S.w.t, amiiin. Salaam ukhuwwah ya akhil kareem, Allah ma’ak!! 🙂

    WSLM…SYUKRAN JAZILAN KRN SUDI MENGUNJUNGI BLOG INI. TDPT JUGA HADIS2 YG MENCERITAKAN KPD KITA TENTANG KELEBIHAN2 AYAT KURSI INI ANTARANYA : # Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur, setiap perbuatan orang yg benar, pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.# OLEH ITU..MARILAH SAMA2 KITA JDKN MEMBACA AYAT KURSI INI SEBAGAI AMALAN HARIAN KITA. MUDAH2AN KITA MDPT PERLINDUNGAN DAN RAHMAT ALLAH SWT SETIAP LANGKAH KITA SEBAGAI HAMBA-NYA DI MUKA BUMI INI. AMIIINN…

    Like

  2. Ros berkata:

    Saya nak mintak tolong Ustazah macamana nak menepis gangguan syaitan belaan manusia zalim.
    Puncanya mungkin silap dari saya sendiri,Saya ada jiran Indon sama block cuma saya tingkat 4 mereka di tingkat 2.Sikap kurang ajar mereka menyakit kan hati saya.Saya di ekori sampai ke tempat kerja atau kemana2 saya pergi.Saya pernah membuat laporan polis tapi masih berlarutan sampai hari ini.

    Yang paling buat saya marah mereka mengintai dari bilik air rumah saya yang bertentangan,saya maki2 sebab terlalu marah.

    Sejak dari hari itu setiap malam tidor saya di ganggu dengan benda2 anih,ada bunyi terkukur bawah meja,bunyi batuk2 kat katil dan pernah di himpit sampai saya menjerit2.Satu ketika pipi saya di usap sampai ke dada saya.

    Macam2 ayat yang kawan2 dan bapak saya beri saya amalkan,tapi bila saya tak baca benda tu datang mengacau.

    Untuk pengetahuan Ustazah saya tinggal se orang di rumah flat 2 bilik.
    Itu yang memudahkan mereka mengambil kesemapatan.

    Saya nak mintak pendinding diri dan pendinding rumah.

    Saya berharap sangat Ustazah dapat membantu saya.

    Sekian terimakasih

    Ros

    Like

Tinggalkan Jawapan

