MEMILIH KATA-KATA POSITIF ATAU NEGATIF

Bismillahirahmanirahim..

Assalamualaikum wbt…

Mari kita renungkan, apabila dalam setiap tindakan kita memilih kata-kata yang negatif, maka kata-kata itu akan menempel dan menghancurkan motivasi diri kita sendiri, bahkan lebih parah lagi mungkin juga akan berdampak kepada orang lain atau boleh juga kepada beberapa generasi selanjutnya.

Sebaliknya bila kita selalu memandang positif dan memilih kata-kata yang positif, maka ada sinar yang datang secara automatis yang boleh membangun, mendukung dan meningkatkan motivasi diri.

Sebenarnya kita sendirilah yang memilih apa yang akan kita ambil untuk diri kita dan orang-orang di sekitar kita. Misalnya ada gelas yang berisi air putih bersih dan di tangan kanan kita ada kerikil bersih dan di tangan kiri ada kerikil kotor. Apabila kita masukkan kerikil bersih ke dalam gelas itu, maka air tetap berwarna putih, tetapi bayangkan kita masukkan kerikil kotor, maka gelas itu akan segera berubah menjadi air kotor dan tidak berwarna putih lagi.

Dalam kehidupan, kata-kata yang kita gunakan ibarat kerikil ; sedangkan air, kita ibaratkan sebagai diri kita dan orang-orang dalam kehidupan kita.

Apabila kita memilih kerikil kotor yang juga diibaratkan kata-kata negatif maka tidak hanya mencemari diri kita tetapi juga akan mencemari motivasi orang lain disekitar kita. RENUNGKAN !!!

Wallahu A’lam…

About Abu Musaddad

"Setiap setangga ilmu ku tingkat...Insaflah aku jahilnya diri...Keinginan panjang, kehidupan singkat. Tapi....Aku tak bosan, dalam mencari..."

Posted on 23 Februari 2008, in Motivasi. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: